Vuurwapens gebruikt door het Nederlandse 'verzet'
- timburuma
- Onderwerp Auteur
- Elite-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 1
1 jaar 2 maanden geleden - 1 jaar 2 maanden geleden #1758
door timburuma
Vuurwapens gebruikt door het Nederlandse 'verzet' werd gestart door timburuma
Momenteel voer ik een onderzoek uit naar vuurwapens gebruikt door de Nederlandse Binnenlandse Strijdkrachten en haar voorlopers, zoals de Ordedienst , Knokploegen, Raad van Verzet, en gelieerde en samenwerkende organisaties. Om dit onderzoek wat concreter te maken richt ik mij voornamelijk op de Friese afdeling van de Binnenlandse Strijdkrachten. Daarbij kijk ik onder meer hoe deze georganiseerd waren, en analyseer ik de gevechtshandelingen waaraan de Friese BS in april 45 heeft deelgenomen. Voordelig is dat het Friese verzet relatief veel documentatie heeft achter gelaten. Niettemin zijn er veel hiaten in de documentatie. Een overzicht van alle gebruikte wapens is bijvoorbeeld niet aanwezig. Daarom zou ik graag tot een inventarisatie komen welke wapens men zoal gebruikt heeft (ook buiten Friesland). Mijn vraag is dan ook: hebben jullie speciale foto's waarop verzetsvuurwapens te zien zijn? Foto's van sten of bren guns zijn dus minder interessant, gezien deze vrij algemeen gebruikt zijn. In de bijlage een aantal foto's. Andere documentatie is natuurlijk ook welkom. Vooral de gebruikte vuistvuurwapens (pistolen en revolvers) zullen zeer divers zijn.
Hier een groepsfoto van de NBS Drachten. Op de foto is aan de rechterzijde een persoon met een m1 bazooka te zien. Uit documentatie is te herleiden dat in Friesland per twee gevechtsgroepen - elk 11 man - 1 bazooka of piat was voorgeschreven.
(foto niet in Friesland gemaakt)
De persoon rechts lijkt een Duitse Bergmann maschinenpistole 18 in handen te hebben. Gezien de productieaantallen van deze pistoolmitrailleur is dit een zeer bijzonder wapen voor een verzetstrijder in Nederland. Foto van een aantal verzetsvuurwapens waaronder een Mp34, sten MkII S (demper), reguliere sten MkII en een m1 karabijn. Daarnaast een aantal vuistvuurwapens zoals een Browning High-Power, Nederlandse M.25 - en natuurlijk een Luger
Lijst met wapens gebruikt door de NBS te Roordahuizum. De fabrikant en de serienummers staan vermeld. Het zou fantastisch zijn om een dergelijk wapen te vinden en zodoende deze exact te kunnen herleiden. (kwaliteit foto moet helaas ernstig verlaagd worden om deze te kunnen oploaden)
Hier een groepsfoto van de NBS Drachten. Op de foto is aan de rechterzijde een persoon met een m1 bazooka te zien. Uit documentatie is te herleiden dat in Friesland per twee gevechtsgroepen - elk 11 man - 1 bazooka of piat was voorgeschreven.
(foto niet in Friesland gemaakt)
De persoon rechts lijkt een Duitse Bergmann maschinenpistole 18 in handen te hebben. Gezien de productieaantallen van deze pistoolmitrailleur is dit een zeer bijzonder wapen voor een verzetstrijder in Nederland. Foto van een aantal verzetsvuurwapens waaronder een Mp34, sten MkII S (demper), reguliere sten MkII en een m1 karabijn. Daarnaast een aantal vuistvuurwapens zoals een Browning High-Power, Nederlandse M.25 - en natuurlijk een Luger
Lijst met wapens gebruikt door de NBS te Roordahuizum. De fabrikant en de serienummers staan vermeld. Het zou fantastisch zijn om een dergelijk wapen te vinden en zodoende deze exact te kunnen herleiden. (kwaliteit foto moet helaas ernstig verlaagd worden om deze te kunnen oploaden)
Bijlagen:
Laatst bewerkt 1 jaar 2 maanden geleden door timburuma.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
Tijd voor maken pagina: 0.321 seconden
- U bevindt zich hier:
- Start
- Forum
- Varia
- Wapens, wiel- en rupsvoertuigen
- Vuurwapens gebruikt door het Nederlandse 'verzet'