tank.jpg

Een losse geschutstoren bij fort Hoek van Holland?

  • henryklom
  • henryklom's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
2 jaren 1 maand geleden - 2 jaren 1 maand geleden #1385 door henryklom
Op de Duitse ebay wordt momenteel de onderstaande Duitse foto aangeboden van fort Hoek van Holland; 

   


Wat mij opviel is de losse toren, links op de foto; 

 

Is deze toren afkomstig van een Nederlands Marine schip? Was het de bedoeling om deze toren aan het fort toe te voegen en zo ja, was dat dan een vooroorlogs Nederlands plan of een Duits idee?

Heeft hier iemand informatie over?
Bijlagen:
Laatst bewerkt 2 jaren 1 maand geleden door henryklom.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
2 jaren 3 weken geleden #1387 door timburuma
Beantwoord door timburuma in topic Een losse geschutstoren bij fort Hoek van Holland?
Goedemiddag Henry,

Wellicht helpt het volgende: De zwaarste stukken geschut bij de Festung Hoek van Holland bestond uit (Vanaf medio 1943):
Marine Kuste Batterie Rozenburg 3 stuks 28cm S.K.C/34 (afkomstig van de Duitse slagkruiser Gneisenau) in nieuw ontworpen en gebouwde stalen scheepstorens op betonnen onderbouw;
Marine Kuste Batterie Brandenburg 3 stuks 24cm S.K.C 97 (afkomstig van de Nederlandse Hr. Ms Heemskerck en Hr. Ms. Hertog Hendrik) in de originele stalen scheepstorens op betonnen onderbouw, één kanon raakte al snel onherstelbaar defect en is door de Duitsers verschroot.

Afgaande van de toren op de foto zal die koepel niet van de Gneisenau komen. Wellicht is dit het Nederlandse kanon dat onherstelbaar defect raakte.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • henryklom
  • henryklom's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
2 jaren 3 weken geleden #1391 door henryklom
Beantwoord door henryklom in topic Een losse geschutstoren bij fort Hoek van Holland?
Tim,
Ik heb geen flauw idee waar ik naar sta te kijken Tim. Het is in ieder geval niet een toren van de Hertog Hendrik want die zag er anders uit.

Deze foto komt uit een serie opnames die aangeboden werd en de andere foto's hebben allemaal betrekking op de Meidagen en toonde vooral regio Rotterdam/Den Haag. De foto zal zeer waarschijnlijk begin 1940 gemaakt zijn. Dus eerder is het iets Nederlands dan dat het een Duits project zal zijn.

Ik heb het in ieder geval nooit eerder gezien.

Met groet
Henry

 

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
2 jaren 3 weken geleden #1392 door timburuma
Beantwoord door timburuma in topic Een losse geschutstoren bij fort Hoek van Holland?
Goedemiddag Henry,

Ik heb de boeken van Rudi Rolf er nog op nageslagen (Het Duitse fortificatie ontwerp & Bunkers in Nederland) maar daar heb ik verder niks over dit gebeuren gevonden. Het blijft vooralsnog een mysterie :]

Heb je een link tot die serie opnames? Ik ben erg benieuwd naar die foto's.

Met vriendelijke groet,
Tim

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • henryklom
  • henryklom's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
2 jaren 3 weken geleden #1393 door henryklom
Beantwoord door henryklom in topic Een losse geschutstoren bij fort Hoek van Holland?

Heb je een link tot die serie opnames? Ik ben erg benieuwd naar die foto's.
 


Tim,
de veiling op Ebay is inmiddels al afgelopen dus ik kan je geen link geven naar de andere foto's uit die serie die daar aangeboden werd. Maar in die serie was dit volgens mij de enigste van fort Hoek van Holland. Wie de foto uiteindelijk gekocht heeft weet ik helaas niet.

met groet
Henry

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.226 seconden
Gemaakt door Kunena