- Forum
- Varia
- Wapens, wiel- en rupsvoertuigen
- Weer nieuwe stukken geopenbaard bij het Nationaal Archief
Weer nieuwe stukken geopenbaard bij het Nationaal Archief
- timburuma
- Onderwerp Auteur
- Elite-lid
- Ontvangen bedankjes 1
Wat voor foto's verzamel je zoal?Deels zijn het dingen die samenhangen met de duiding van mijn fotocollectie
Zijn er ook bepaalde dingen in deze periode waar je je op concentreert? Militair beleid, een bepaalde wapentak, militaire doctrine of iets soortgelijks?Maar grof gezegd concentreer ik mijn archief onderzoeken wel op militaire zaken in de periode 1900-1950 in Indië en Nederland.
Met vriendelijke groet,
Tim
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- henryklom
- Platinum-lid
- Ontvangen bedankjes 35
simpel gezegd; militaire foto's .......Landmacht Indie en NL ruw weg periode 1900-1950 met een voorliefde voor materieel....ik ben niet zo van de uniformen, vliegtuigen en bootjes.Wat voor foto's verzamel je zoal?
Ach, tja, dat hangt zo erg af van het specifieke onderwerp. Meestal heb ik twee mogelijke uitgangspunten voor een zoektocht te weten; waarom en hoezo. Ik zie dan meestal wel waar ik daarna terecht kom. Maar voor datering of localisering van foto's kan het simpelweg ook het opzoeken van een stamboek zijn.Zijn er ook bepaalde dingen in deze periode waar je je op concentreert? Militair beleid, een bepaalde wapentak, militaire doctrine of iets soortgelijks?
En als ik als een ongeleid projectiel door de archiefstukken ga, kijk ik altijd of er nog meer leuks om heen zit. Zoals je zelf ondervonden hebt mbt de 5cm pag. Ik vond het dus leuk om te zien dat die munitie werd aangepast en de reden waarom ze dat deden stond er ook bij. Zo simpel is het leven soms.
- timburuma
- Onderwerp Auteur
- Elite-lid
- Ontvangen bedankjes 1
Ja, hoe was je eigenlijk op het onderwerp van het Siderius/Hembrug kanon gekomen? Ik neem aan dat je al met dit kanon bezig was voordat je erachter kwam dat de munitie later werd verbeterd.Zoals je zelf ondervonden hebt mbt de 5cm pag
- henryklom
- Platinum-lid
- Ontvangen bedankjes 35
Nou nee, ik was er niet echt naar op zoek. Het vooroorlogse geschut is heel slecht beschreven in boeken en dan is het altijd handig om wat gegevens te hebben waar je niet over hoeft te twijfelen.Ja, hoe was je eigenlijk op het onderwerp van het Siderius/Hembrug kanon gekomen? Ik neem aan dat je al met dit kanon bezig was voordat je erachter kwam dat de munitie later werd verbeterd.
Da's een voorbeeld van wat ik al benoemde als een groot deelproject .
Zodoende als je een hele lijst met geschut gerelateerde inventarisnummers tegenkomt dan bekijk je die allemaal als ze je relevant lijken. Schietproeven en munitietesten zijn meestal enorme pakken met papier waar je normaliter niets aan hebt maar binnen dat gehele onderwerp is een schietproef met de 5cm behoorlijk zeldzaam.
Dus als je pardoes struikeld over het inventarisnummer met die zeldzame proef dan kijk je daar toch maar even naar. Je besteld daarna een fotokopie en thuis verdwijnt die in de Nederlands geschut ordner bij de andere gegevens over het stuk van 5. Die ordner is dus mijn eigen betrouwbare naslagwerk over Nederlands geschut.
- timburuma
- Onderwerp Auteur
- Elite-lid
- Ontvangen bedankjes 1
Dat is inderdaad erg handig. Dat zal ik onthouden :]Dus als je pardoes struikeld over het inventarisnummer met die zeldzame proef dan kijk je daar toch maar even naar. Je besteld daarna een fotokopie en thuis verdwijnt die in de Nederlands geschut ordner bij de andere gegevens over het stuk van 5. Die ordner is dus mijn eigen betrouwbare naslagwerk over Nederlands geschut.
- Forum
- Varia
- U bevindt zich hier:
- Start
- Forum
- Varia