medailles.jpg

Weer nieuwe stukken geopenbaard bij het Nationaal Archief

  • timburuma
  • timburuma's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
2 jaren 2 maanden geleden #1351 door timburuma
Recent zijn weer honderden meters aan archiefstukken vrijgegeven voor het grote publiek. Hebben jullie zicht op of er nog bijzonder interessante dingen zijn vrijgegeven met bijvoorbeeld betrekking tot de tweede wereldoorlog en/of de politionele acties?

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
2 jaren 2 maanden geleden - 2 jaren 2 maanden geleden #1354 door henryklom
Ach, in Februari breekt het gedonder over extreem geweld in Indie los..... en wat heeft het NA nu vrijgegeven;

B.2.5.08.2 Militaire excessen
3741-3768
Verzamelde stukken met betrekking tot door Nederlandse militairen begane
excessen in Indonesië.
1946-1949
2 pakken, 26 omslagen
Deze archivalia zijn in 1969 bijeengebracht in het kader van het in dat jaar door de Nederlandse regering ingestelde excessenonderzoek. Niet alleen archivalia van de Algemene Secretarie, maar ook die van andere departementen en diensten zijn bij deze gelegenheid bijeengebracht. Om praktische redenen is besloten de aldus gevormde verzameling in deze vorm te handhaven.
3741
3770
Misdragingen van Nederlandse militairen bij de bezetting van
Pesing, 1946 apr.
Stukken betreff

.....oftewel al het materiaal dat gebruikt is voor het samenstellen van de Excessennota is nu openbaar......kan niemand meer beweren dat de regering feiten achter houd...
Laatst bewerkt 2 jaren 2 maanden geleden door henryklom.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • timburuma
  • timburuma's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
2 jaren 2 maanden geleden - 2 jaren 2 maanden geleden #1355 door timburuma
Bevatten deze stukken (tot zover je gezien hebt) ook opmerkelijke informatie of komt het overeen met de al vrijgegeven stukken?

Wat is overigens jouw visie op de Excessennota en de strijd in Indonesië na 45 in het algemeen? Ik zag jouw naam in het boek van Limpach verschijnen dus jij kunt hier ongetwijfeld iets zinnigs over zeggen.
Laatst bewerkt 2 jaren 2 maanden geleden door timburuma.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
2 jaren 2 maanden geleden - 2 jaren 2 maanden geleden #1356 door henryklom

Bevatten deze stukken (tot zover je gezien hebt) ook opmerkelijke informatie of komt het overeen met de al vrijgegeven stukken?


Tim,
Ik heb deze stukken nooit bekeken. Het ligt te ver buiten mijn eigen onderzoeks interesses. Momenteel heb ik al teveel op mijn onderzoeksbordje liggen om me daar ook nog eens te buiten aan te gaan. Maar het kan wel wat onzinnige argumenten in het komende gekrakeel voorkomen.

Wat is overigens jouw visie op de Excessennota en de strijd in Indonesië na 45 in het algemeen? Ik zag jouw naam in het boek van Limpach verschijnen dus jij kunt hier ongetwijfeld iets zinnigs over zeggen.


Ik beschouw de excessen nota als een beschrijving van het topje van de ijsberg. Naar ik vernomen heb is er na al het onderzoekswerk van de afgelopen jaren slechts 1 grote zaak boven water gekomen die er niet in vermeld is. Als zodanig kan je de excessennota dus beschouwen als een toendertijd redelijk eerlijke weergave van het aantal grote zaken. Maar onder het topje van de ijsberg zit de rest van de ijsberg.

Dat de onzinkbare Titanic ten onder is gegaan komt niet door de toppen van die ijsberg maar door alles wat eronder zit. Wat Limpach met zijn boek heeft gedaan is te zeggen 'er zit nog een hele ijsberg onder de toppen' en die kan wel eens heel groot zijn. Met de uitkomst van het meerjarige onderzoek komt er mischien enige duidelijkheid over hoe die ijsberg er onderwater uitziet en daar ben ik wel benieuwd naar.

met groet
Henry
Laatst bewerkt 2 jaren 2 maanden geleden door henryklom.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • timburuma
  • timburuma's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
2 jaren 2 maanden geleden #1359 door timburuma

Momenteel heb ik al teveel op mijn onderzoeksbordje liggen

Henry,
Ik ben wel benieuwd; wat voor zaken onderzoek je nu zoal?

onder het topje van de ijsberg zit de rest van de ijsberg

Ik ben benieuwd wat men allemaal nog weet te ontdekken en misschien nog wel belangrijker; wat de gevolgen daarvan zullen zijn.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
2 jaren 2 maanden geleden - 2 jaren 2 maanden geleden #1362 door henryklom

Henry,Ik ben wel benieuwd; wat voor zaken onderzoek je nu zoal?


Tim,
pfff....Veel, te veel eigenlijk en dat is niet zo maar in een paar kreten samen te vatten. Deels zijn het dingen die samenhangen met de duiding van mijn fotocollectie. Deels is het mijn interesse in militair materieel, deels is het zoeken naar antwoorden op vragen die niet in boeken behandeld worden, deels is het ondat ik tijdens mijn zoektochten dingen tegen kom waarvan ik denk 'goh dat is ook leuk' en vervolgens me afvraag wat is daar nog meer over bekend, deels is het zoeken naar creatieve nieuwe onderzoekswegen voor de oplossing van vragen, deels zijn het projecten van anderen waar ik een handje mee help, deels voor mijn eigen meerdere grote deelprojecten die niet vallen onder het bovenstaande. 

Maar grof gezegd concentreer ik mijn archief onderzoeken wel op militaire zaken in de periode 1900-1950 in Indië en Nederland. Tenminste...als ik er op dit moment aan toe kan komen want mijn vrije tijd om te gaan zoeken is beperkter dan een aantal jaren terug en door de Covid beperkingen kan je nu helaas niet meer zomaar een archief binnenlopen wanneer je wel de tijd zou hebben. Zodoende ligt het actieve zoekwerk in de archieven op dit moment wel zo'n beetje op zijn gat.
met groet
Henry
Laatst bewerkt 2 jaren 2 maanden geleden door henryklom.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.137 seconden
Gemaakt door Kunena