ballistiek voorlaadgeschut
- johnverbeek
- Onderwerp Auteur
- Offline
- Expert lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 97
- Ontvangen bedankjes 6
3 jaren 5 maanden geleden - 3 jaren 5 maanden geleden #1152
door johnverbeek
vond een mooi plaatje dat past bij de analyse. Ik denk echter dat het uitschakelen van touwwerk bij weinig wind meer effect had dan ronde of vierkant gaten in een zeil. Zeilen zijn bewust stevig geconstrueerd met het oog op het beperken van schade/uitlopen van gaten. Bij sterke wind heb je zeker gelijk. De ondergang van veel schepen van de Armada in de storm ná de zeeslag. Al die gaten in romp, zel, tuigage verzwakte masten etc. konden in zo'n korte tijd niet gerepareerd worden.
Beantwoord door johnverbeek in topic ballistiek voorlaadgeschut
vond een mooi plaatje dat past bij de analyse. Ik denk echter dat het uitschakelen van touwwerk bij weinig wind meer effect had dan ronde of vierkant gaten in een zeil. Zeilen zijn bewust stevig geconstrueerd met het oog op het beperken van schade/uitlopen van gaten. Bij sterke wind heb je zeker gelijk. De ondergang van veel schepen van de Armada in de storm ná de zeeslag. Al die gaten in romp, zel, tuigage verzwakte masten etc. konden in zo'n korte tijd niet gerepareerd worden.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 3 jaren 5 maanden geleden door johnverbeek.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- henryklom
- Offline
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 961
- Ontvangen bedankjes 35
3 jaren 5 maanden geleden - 3 jaren 5 maanden geleden #1153
door henryklom
Beantwoord door henryklom in topic ballistiek voorlaadgeschut
John,
een touw is niet zo makkelijk te breken met een ronde kogel. Er zit genoeg rek in touw om de klap op te vangen of om te vervormen.
Willem van de Velde de oude mogen we toch wel als een betrouwbare rapporteur beschouwen;
bron;
nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Slag_bij_L..._van_de_Velde_I).jpg
Hij toont vele doorschoten zeilen maar alle tuigage is nog intact.
een touw is niet zo makkelijk te breken met een ronde kogel. Er zit genoeg rek in touw om de klap op te vangen of om te vervormen.
Willem van de Velde de oude mogen we toch wel als een betrouwbare rapporteur beschouwen;
bron;
nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Slag_bij_L..._van_de_Velde_I).jpg
Hij toont vele doorschoten zeilen maar alle tuigage is nog intact.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 3 jaren 5 maanden geleden door henryklom.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- johnverbeek
- Onderwerp Auteur
- Offline
- Expert lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 97
- Ontvangen bedankjes 6
3 jaren 5 maanden geleden #1158
door johnverbeek
Beantwoord door johnverbeek in topic ballistiek voorlaadgeschut
ja precies. vandaar dat ik op zoek ben naar het projectiel dat de meeste schade veroorzaakt. artillerie: uitwerkingsvol met lang scherp, maar moeilijk te richten en heeft lange laadtijd. draatkogels uit donderbussen kun je vrijwel met de snelheid van een musket afvuren en daarmee aardig wat touwwerk beschadigen. Met veerkracht had ik geen rekening gehouden, maar dat kan nooit zoveel zijn dat de uitwerking daardoor wordt verminderd. De touwen zitten ergens aan vast. Dik touwwerk is minder elastisch en dus kwetsbaarder? Het is jammer dat de Wasa proefneming zich niet heeft uitgestrekt tot rondhout, zeilen en tuigage. Dat is de reden geweest om deze diiscussie te starten. Uit de Wasa proeven bleek dat veel aannames niet klopten. Dit betrof de splinterwerking. Maar stap voor stap koen we verder. Ik heb nog een mooi plaatje, maar worstel met het format om het hier te plaatsen. Het vorige plaatje was overigens een uitsnede uit een schlderij in het Marinemuseum.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- johnverbeek
- Onderwerp Auteur
- Offline
- Expert lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 97
- Ontvangen bedankjes 6
3 jaren 5 maanden geleden #1159
door johnverbeek
Beantwoord door johnverbeek in topic ballistiek voorlaadgeschut
volgens mij tolt een kogel niet om zijn as in de loop van een gladde voorlader. Wel zouden de onregelmatigheden in gewicht en samenstelling tot zgn kogelaanslagen kunnen leiden.
Wat ik in de antwoord nog mis is jouw visie op de krachten die uitgeoefend worden op de stang tijdens het afvuren en de vlucht.
Levert een verbinding tussen gietijzer en smeedijzer nog extra corrosieproblemen op bij langdurige opslag in een vochtige omgeving ?
Wat ik in de antwoord nog mis is jouw visie op de krachten die uitgeoefend worden op de stang tijdens het afvuren en de vlucht.
Levert een verbinding tussen gietijzer en smeedijzer nog extra corrosieproblemen op bij langdurige opslag in een vochtige omgeving ?
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- henryklom
- Offline
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 961
- Ontvangen bedankjes 35
3 jaren 5 maanden geleden #1161
door henryklom
Beantwoord door henryklom in topic ballistiek voorlaadgeschut
John,
ik vermoed dat je een paar elementaire zaken over het hoofd ziet. Ik zal dat de komende dagen wel even uitwerken.
tot dan met groet
Henry
ik vermoed dat je een paar elementaire zaken over het hoofd ziet. Ik zal dat de komende dagen wel even uitwerken.
tot dan met groet
Henry
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- johnverbeek
- Onderwerp Auteur
- Offline
- Expert lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 97
- Ontvangen bedankjes 6
3 jaren 5 maanden geleden #1163
door johnverbeek
Beantwoord door johnverbeek in topic ballistiek voorlaadgeschut
ja graag, dan probeer ik een uitbreiding tot kettingkogels en schuiftangen. Als we die ook hebben is het plaatje aardig compleet en kunnen we trachten een tijdlijn te reconstrueren. Doe het rustig aan. hoeft niet morgen af.
mhgr
John
mhgr
John
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
Tijd voor maken pagina: 0.262 seconden
- U bevindt zich hier:
- Start
- Forum
- Varia
- Wapens, wiel- en rupsvoertuigen
- ballistiek voorlaadgeschut