ballistiek voorlaadgeschut
- henryklom
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 35
3 jaren 5 maanden geleden #1178
door henryklom
Beantwoord door henryklom in topic ballistiek voorlaadgeschut
Een paar opmerking mbt het schieten op de tuigage met benedendeks geschut.
- als de lopen van het benedendekse geschut door de schietluiken gestoken is dan is er nog maar een geringe elevatie mogelijk.
- Op de gevechtsafstand in de bovenstaande uitsnede is het onmogelijk om met benedendeks geschut de bovenste zeilen te beschieten.
- Met benedendeks geschut zal dan op een veel grotere afstand geschoten moeten worden. Echter als je dat doet met dubbele kogels die twee keer zo zwaar zijn als een enkele kogel dan neemt de dracht af. Als je dat wil compenseren door de buskruitlading te verdubbelen is het nog maar de vraag of je kanon dat aankan.
- Een zee is meestal niet kalm en schepen zullen deinen en rollen op het water. Door te vuren als het schip overhelt is voor het benedendeks geschut een grotere elevatie mogelijk.
Maar als we kijken naar van de Velde dan is hier eigenlijk alleen horizontaal vuur mogelijk.
Stel je wil met dat schip op de zeilen schieten dan is een elevatie nodig die zodanig is dat het schip zal kapseizen.
Als het schieten op tuigage met benedendeks geschut een speciale scheepsmanouvre vereist om het op de juiste elevatie te krijgen dan zal die manouvre vast wel ergens te boek zijn gesteld.
Gelet op het bovenstaande zal de aanname dat het schieten op de zeilen voornamelijk gedaan wordt met bovendeks geschut te onderzoeken zijn.
- als de lopen van het benedendekse geschut door de schietluiken gestoken is dan is er nog maar een geringe elevatie mogelijk.
- Op de gevechtsafstand in de bovenstaande uitsnede is het onmogelijk om met benedendeks geschut de bovenste zeilen te beschieten.
- Met benedendeks geschut zal dan op een veel grotere afstand geschoten moeten worden. Echter als je dat doet met dubbele kogels die twee keer zo zwaar zijn als een enkele kogel dan neemt de dracht af. Als je dat wil compenseren door de buskruitlading te verdubbelen is het nog maar de vraag of je kanon dat aankan.
- Een zee is meestal niet kalm en schepen zullen deinen en rollen op het water. Door te vuren als het schip overhelt is voor het benedendeks geschut een grotere elevatie mogelijk.
Maar als we kijken naar van de Velde dan is hier eigenlijk alleen horizontaal vuur mogelijk.
Stel je wil met dat schip op de zeilen schieten dan is een elevatie nodig die zodanig is dat het schip zal kapseizen.
Als het schieten op tuigage met benedendeks geschut een speciale scheepsmanouvre vereist om het op de juiste elevatie te krijgen dan zal die manouvre vast wel ergens te boek zijn gesteld.
Gelet op het bovenstaande zal de aanname dat het schieten op de zeilen voornamelijk gedaan wordt met bovendeks geschut te onderzoeken zijn.
Bijlagen:
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- johnverbeek
- Onderwerp Auteur
- Expert lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 6
3 jaren 5 maanden geleden #1180
door johnverbeek
Beantwoord door johnverbeek in topic ballistiek voorlaadgeschut
Dit bedoelde ik eigenlijk ook. Ik denk dat op het punt waar de kogel tegen de bodem van de ziel wordt gedrukt het kogelleger ontstaat. Verder raakt de kogel na het afvuren, waarschijnlijk door onevenwichtigheid, de wand van de ziel en veroorzaakt ook daar butsen of aanslagen indien dit met veel kracht gebeurt.
- johnverbeek
- Onderwerp Auteur
- Expert lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 6
3 jaren 5 maanden geleden #1181
door johnverbeek
In Bergen (Noorwegen) opereerde een Engels eskader tegen een aantal in defensieve formatie liggende VOC schepen. Uit de verslagen begrijp ik dat de Engelse schepen op grote afstand hun lang scherp op de zeilen en tuigage van de VOC schepen afvuurden. Tot groot geluk van de Nederlanders ging het hoog over (hetgeen aangeeft hoe moeilijk het richten was) en werd daarna het vuur met gewone kogels uitgevoerd. Dat betekent dat op langere afstand de lage elevatie die je signaleerde voldoende was (meer dan want ze schoten te hoog).
Ik zal bezien of ik meer bronnen kan vinden waarin het beschieten van zeilen etc. werd uitgevoerd, al dan niet door bovendeks geplaatst geschut. De VOC had zelfs voor de kleinste kalibers draaibassen nog langscherp. Kettingkogels waren alleen voor de zwaardere vuurmonden voorbehouden.
Ik zal bezien of ik meer bronnen kan vinden waarin het beschieten van zeilen etc. werd uitgevoerd, al dan niet door bovendeks geplaatst geschut. De VOC had zelfs voor de kleinste kalibers draaibassen nog langscherp. Kettingkogels waren alleen voor de zwaardere vuurmonden voorbehouden.
- johnverbeek
- Onderwerp Auteur
- Expert lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 6
3 jaren 5 maanden geleden #1182
door johnverbeek
Inderdaad heeft touw een kogelwerend effect, net als opgerolde hangmatten. Eens met de open structuur, maar het is niet los. Elk touw zit ergens aan verbonden en sommig zwaar touwwerk staat behoorlijk onder spanning. bv. de grote stag, voorstag, groot stenge stag etc. die de structuur brengen in het geheel van masten en tuigage . Zie Batavia Cahier 3, p. 52. Om de trefkans te vergroten is juist het lang scherp uitgevonden. Ik doel dan met name op de shuiftangen, die een grote lengte bezaten: een 8 ponder schuiftang was ineengeschoven 40 cm lang, uitgeklapt meer dan 80 cm. Zie J. van de Akker e.a. Vier waardestellende verkenningen in de Waddenzee en de Noordzee, p. 41. Ten opzichte van de stangkogel zijn de uiteinden van een smeedijzeren schuiftang lichter uitgevoerd, maar de uitwerking op touwwerk was voldoende. Tegen masthouten minder denk ik.
nog als laatste overweging: als een kogel een loshangend touw treft is n.m.m. de trefsnelheid altijd groter dat de buigzaamheid of ontwijking van het touw.
nog als laatste overweging: als een kogel een loshangend touw treft is n.m.m. de trefsnelheid altijd groter dat de buigzaamheid of ontwijking van het touw.
- henryklom
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 35
3 jaren 5 maanden geleden #1183
door henryklom
In de western 'the Good, the Bad and the Ugly, laat bandiet Tuco zich steeds opbrengen voor de premie door Blondi. Als Tuco vervolgens de strop omkrijgt pakt Blondi zijn Winchester en schiet met 1 kogel het dikke touw door. Tuco neemt de benen en in het volgende dorp herhalen de twee dit lucratieve spelletje.
Dat is Hollywood en in het echt krijg je het dikke touw vast niet door midden geschoten met een enkele geweerkogel van kaliber .308
We kunnen lang en breed van mening verschillen maar dit is toch echt een vraag die met wat fysieke experimenten beantwoord kan worden.
Dus we hebben nodig 1 kanon, een paar kanonskogels , wat kruit en een stuk touw....Ik krijg er nu al zin in
Beantwoord door henryklom in topic ballistiek voorlaadgeschut
Inog als laatste overweging: als een kogel een loshangend touw treft is n.m.m. de trefsnelheid altijd groter dat de buigzaamheid of ontwijking van het touw.
In de western 'the Good, the Bad and the Ugly, laat bandiet Tuco zich steeds opbrengen voor de premie door Blondi. Als Tuco vervolgens de strop omkrijgt pakt Blondi zijn Winchester en schiet met 1 kogel het dikke touw door. Tuco neemt de benen en in het volgende dorp herhalen de twee dit lucratieve spelletje.
Dat is Hollywood en in het echt krijg je het dikke touw vast niet door midden geschoten met een enkele geweerkogel van kaliber .308
We kunnen lang en breed van mening verschillen maar dit is toch echt een vraag die met wat fysieke experimenten beantwoord kan worden.
Dus we hebben nodig 1 kanon, een paar kanonskogels , wat kruit en een stuk touw....Ik krijg er nu al zin in
Tijd voor maken pagina: 0.305 seconden
- U bevindt zich hier:
- Start
- Forum
- Varia
- Wapens, wiel- en rupsvoertuigen
- ballistiek voorlaadgeschut