kareldoorman.jpg

ballistiek voorlaadgeschut

  • johnverbeek
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
2 jaren 11 maanden geleden - 2 jaren 11 maanden geleden #1166 door johnverbeek
Beantwoord door johnverbeek in topic ballistiek voorlaadgeschut
 
Hierbij nog een afbeelding van zeilschade
Bijlagen:
Laatst bewerkt 2 jaren 11 maanden geleden door johnverbeek.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
2 jaren 11 maanden geleden #1167 door henryklom
Beantwoord door henryklom in topic ballistiek voorlaadgeschut
John,

bij de pijlen zie je dat de schilder scheuren heeft weergegeven. Dit zijn in mijn optiek voorbeelden van asymetrisch gat waar de scheur gepropageert is;

 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • johnverbeek
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
2 jaren 11 maanden geleden #1168 door johnverbeek
Beantwoord door johnverbeek in topic ballistiek voorlaadgeschut
Ja dat klopt, daarom had ik dot plaatje ingevoegd. Ik beoog het te gebruiken voor een stukje over branders, maar het zeildetail houd ik in de gaten.
Uit bronnen weet ik dat elk schip een groot aantal houten stoppen had, corresponderende met de te verwachten kalibers, om gaten in de romp te stoppen. Ook onderwater. Ook kon een zeil onder het schip worden doorgehaald, of loodslabben opgetimmerd.
Masten konden worden "gespalkt". Maar hoe snel kon zeil- en touwwerk worden gerepareerd gedurende en na het gevecht. Je hebt zeilen ter stond nodig na beeindiging van het gevecht. Wil je dan kunnen varen en navigeren dan moet in ieder geval de hoofdstructuur van de tuigage zijn gerepareerd. Is dat dan inclusief alle blokken? Ik mis hier voldoende knowhow. Hoe kreupel wordt een schip met welke omstandigheid (uitwerking hier bedoelde projectielen). Extremen zijn natuurlijk een of meer masten om of delen verward. Wanneer begint men met reparaties..

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
2 jaren 11 maanden geleden - 2 jaren 11 maanden geleden #1175 door henryklom
Beantwoord door henryklom in topic ballistiek voorlaadgeschut
volgens mij tolt een kogel niet om zijn as in de loop van een gladde voorlader.
 John, dat ben ik niet met je eens.

Een kogel zit los in een gladde loop. De zwaartekracht drukt de kogel tegen de onderkant van de loop en daardoor ondervind de kogel meer wrijvingsweerstand aan de onderzijde. De krachten die op de kogel worden uitgeoefend zijn dus niet gelijk en daardoor zal de kogel roteren om zijn zwaartepunt.


   

Zodra de kogel de loop verlaten heeft ondervind de kogel zowel weerstand van de lucht aan de voorzijde en ook nog altijd de zwaartekracht waardoor de kogel ook gaat roteren.Die krachten zijn niet heel groot in vergelijking met de voortbeweging van de kogel zelf. De rotatie zal dan ook niet erg spectaculair zijn maar roteren doet hij wel.

Ter vergelijking als je een voetbal door de lucht schiet dan draait hij een heel klein beetje. Op het moment dat die bal, zonder te stuiteren het gras raakt dan wordt hij ineens sterker geremd. De rotatiesnelheid neemt daardoor toe en de bal gaat verder rollen over het gras.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 2 jaren 11 maanden geleden door henryklom.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
2 jaren 11 maanden geleden - 2 jaren 11 maanden geleden #1176 door henryklom
Beantwoord door henryklom in topic ballistiek voorlaadgeschut
Levert een verbinding tussen gietijzer en smeedijzer nog extra corrosieproblemen op bij langdurige opslag in een vochtige omgeving ?

IJzer roest vanzelf en altijd. De enigste manier omdat proces een halt toe te roepen is het IJzer geheel af te sluiten van de lucht en vocht. De gebruikelijke methode daarvoor is het aanbrengen van een verflaag.

Smeedijzer en gietijzer bestaan allebei uit IJzer. Het bijeenbrengen van deze twee vormen levert dus geen galvanische corrosie op.

nl.wikipedia.org/wiki/Corrosie

Wel is het zo dat contact met water onherroepelijk funest is.

De moleculaire structuur van smeedijzer is wel anders dan dat van gietijzer. Gietijzer heeft een meer open structuur en zal waarschijnlijk wat sneller doorroesten dan het dichtere smeedijzer onder dezelfde condities.
Laatst bewerkt 2 jaren 11 maanden geleden door henryklom.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: johnverbeek

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
2 jaren 11 maanden geleden - 2 jaren 11 maanden geleden #1177 door henryklom
Beantwoord door henryklom in topic ballistiek voorlaadgeschut
Een paar opmerkingen mbt het specifiek schieten op touwen in de tuigage


- touwen die in de tuigage gebruikt worden bestaan niet uit 1 draadje. Het bestaat uit meerdere strengen die gevlochten zijn.

 

- Een touw breekt niet geheel door als 1 of meerdere draden breken. Zelfs een beschadigd touw zal nog belast kunnen worden zonder te breken.

  Een touw is flexibeler dan houtwerk. Als een ronde kogel op een touw afkomt dan zal op het moment van treffen het touw eerder verbuigen dan doormidden breken.

 

 - Zelfs als de tuigage uit vuistdikke kabels bestaat dan is de kans dat je op een bewegend schip, met een musket met een gladde loop, op 50 meter afstand een bewegend doel van 10 cm doorsnede, gericht kan raken geheel verwaarloosbaar.

- Tuigage is een zeer open structuur, de afstand tussen de kabels is veel groter dan hun doorsnede. Een wand bijvoorbeeld heeft een grote dichtheid aan touwwerk maar tussen elk touwtje zit toch minstens 30 cm. Met een schot op het wand zal je eerder de lege tussenruimte treffen dan een touw.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 2 jaren 11 maanden geleden door henryklom.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.252 seconden
Gemaakt door Kunena