- Forum
- Varia
- Wapens, wiel- en rupsvoertuigen
- Munitie van Het kanon van 5 No.1 (kazematkanon te Kornwerderzand en Den Oever)
Munitie van Het kanon van 5 No.1 (kazematkanon te Kornwerderzand en Den Oever)
- henryklom
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 35
3 jaren 3 weken geleden - 3 jaren 3 weken geleden #1322
door henryklom
In 1936 zijn er schietproeven gedaan met bpg van 5. Uit die testen bleek dat de vertragingsafstand te klein was. Door dat aan te passen en de slaghoedjes te wijzigen werd een veel beter resultaat verkregen. Deze wijzegingen leidde tot de bpg van 5 Nr2.
Ik vraag me nou af op welke patroon de door jou genoemde opmerkingen nu slaan. Is het de Nr1 of de Nr2? Is dat ergens duidelijk in jouw documentatie?
met groet
Henry
Beantwoord door henryklom in topic Munitie van Het kanon van 5 No.1 (kazematkanon te Kornwerderzand en Den Oever)
Tim,Toevallig ben ik momenteel ook bezig met een onderzoek naar de munitie, specifiek naar de patroon van 6,5 x 53,5 R in de meidagen. Er zijn indicaties dat deze niet over genoeg ´stopping power´ beschikte. Ik ben benieuwd naar het boek over de pantserafweer, dat is een interessant vraagstuk.
Over de bg: De munitie van de AI die bij het kanon van 5 en de PAG werden geleverd hadden een te dunne patroonwand in verhouding tot de deflagratie (verbrandingssnelheid lading) van de explosieve lading waardoor zij bij detonatie versplinterden. Ik heb mij laten vertellen dat deze fout is te herleiden tot het ontwerp van de patroon. Brongers stelt in 'Afsluitdijk 1940' (7de druk) dat Tweede luitenant W.J.H IJzereef bij oefeningen met het kanon van 5 in de Harskamp de indruk kreeg dat er een schot hagel was afgevuurd. Hij geeft hierbij helaas geen bronverwijzing maar dit verslag moet terug te vinden zijn.
Voor bronnen zou ik vooral kijken naar de schiettesten die zijn gedaan, ik ben momenteel de Nederlandse verslagen van de noordelijke provincies aan het doornemen om te kijken of daar opmerkingen worden gedaan over de munitie maar tot dusver weinig succes.
Als u interessante bronnen opduikelt hoor ik het graag.
met vriendelijke groet,
Tim
In 1936 zijn er schietproeven gedaan met bpg van 5. Uit die testen bleek dat de vertragingsafstand te klein was. Door dat aan te passen en de slaghoedjes te wijzigen werd een veel beter resultaat verkregen. Deze wijzegingen leidde tot de bpg van 5 Nr2.
Ik vraag me nou af op welke patroon de door jou genoemde opmerkingen nu slaan. Is het de Nr1 of de Nr2? Is dat ergens duidelijk in jouw documentatie?
met groet
Henry
Laatst bewerkt 3 jaren 3 weken geleden door henryklom.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- timburuma
- Onderwerp Auteur
- Elite-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 1
3 jaren 3 weken geleden - 3 jaren 3 weken geleden #1323
door timburuma
Beantwoord door timburuma in topic Munitie van Het kanon van 5 No.1 (kazematkanon te Kornwerderzand en Den Oever)
Henry,
Luitenant IJzereef was artillerieofficier bij Kornwerderzand dus deze zal naar alle waarschijnlijkheid het kanon van 5 no.1 (Siderius) gebruikt hebben. Wellicht help dit bij de specificering van welke munitie gebruikt is. Brongers is erg summier over dit voorval en ik heb het betreffende document nog niet kunnen vinden dus meer informatie heb ik helaas nog niet.
Ik heb overigens ook nog een schiettest uit 1937 in het Nationaal Archief gevonden (nog niet bekeken) te vinden via toegangsnummer: 2.13.61 Inventaris van het archief van de Chefs van het Wapen der Artillerie, (1813) 1814-1940 (1947) Inventarisnummer: 851. Het betreft dan: 937/976 G Schietoefeningen met het kanon van 5 kaz. Wellicht levert het wat op.
Met vriendelijke groet,
Tim
Luitenant IJzereef was artillerieofficier bij Kornwerderzand dus deze zal naar alle waarschijnlijkheid het kanon van 5 no.1 (Siderius) gebruikt hebben. Wellicht help dit bij de specificering van welke munitie gebruikt is. Brongers is erg summier over dit voorval en ik heb het betreffende document nog niet kunnen vinden dus meer informatie heb ik helaas nog niet.
Ik heb overigens ook nog een schiettest uit 1937 in het Nationaal Archief gevonden (nog niet bekeken) te vinden via toegangsnummer: 2.13.61 Inventaris van het archief van de Chefs van het Wapen der Artillerie, (1813) 1814-1940 (1947) Inventarisnummer: 851. Het betreft dan: 937/976 G Schietoefeningen met het kanon van 5 kaz. Wellicht levert het wat op.
Met vriendelijke groet,
Tim
Laatst bewerkt 3 jaren 3 weken geleden door timburuma.
- henryklom
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 35
3 jaren 3 weken geleden - 3 jaren 3 weken geleden #1325
door henryklom
Ik bedoel niet het kanon nr 1 maar de gebruikte munitie waar ze over praten, is het dus patroon nr 1 of nr 2?
De schietproeven voor beide uit 1936 heb ik thuis en daar zit een groot verschil tussen.
met groet
henry
Beantwoord door henryklom in topic Munitie van Het kanon van 5 No.1 (kazematkanon te Kornwerderzand en Den Oever)
Henry,
Luitenant IJzereef was artillerieofficier bij Kornwerderzand dus deze zal naar alle waarschijnlijkheid het kanon van 5 no.1 (Siderius) gebruikt hebben.
Ik bedoel niet het kanon nr 1 maar de gebruikte munitie waar ze over praten, is het dus patroon nr 1 of nr 2?
De schietproeven voor beide uit 1936 heb ik thuis en daar zit een groot verschil tussen.
met groet
henry
- timburuma
- Onderwerp Auteur
- Elite-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 1
3 jaren 3 weken geleden #1326
door timburuma
Beantwoord door timburuma in topic Munitie van Het kanon van 5 No.1 (kazematkanon te Kornwerderzand en Den Oever)
Dat had ik door. Dat vermeld Brongers dus niet. Ik vermeldde het type kanon als mogelijke identificatie hulp om te weten te komen welke munitie werd gebruikt.
- henryklom
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 35
3 jaren 3 weken geleden - 3 jaren 3 weken geleden #1327
door henryklom
Ja, de patroon nr 1 was waardeloos en daarom is de patroon nr 2 ontwikkeld. Je hebt grote kans dat een deel van de bronnen zoals bv Brongers alleen gehoord heeft over de problemen met de nr1 patroon en nooit over de invoering van de nr2 .
Een deel is verborgen voor gasten. Log-in of registreer om het te kunnen bekijken.
met groet
Henry
Aah, gelukkig .Dat had ik door.
Ja, de patroon nr 1 was waardeloos en daarom is de patroon nr 2 ontwikkeld. Je hebt grote kans dat een deel van de bronnen zoals bv Brongers alleen gehoord heeft over de problemen met de nr1 patroon en nooit over de invoering van de nr2 .
Een deel is verborgen voor gasten. Log-in of registreer om het te kunnen bekijken.
met groet
Henry
- Forum
- Varia
- Munitie van Het kanon van 5 No.1 (kazematkanon te Kornwerderzand en Den Oever)
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
- U bevindt zich hier:
- Start
- Forum
- Varia