f16.jpg

Munitie van Het kanon van 5 No.1 (kazematkanon te Kornwerderzand en Den Oever)

  • timburuma
  • timburuma's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
3 jaren 1 maand geleden #1053 door timburuma
Laatst las ik dat de munitie van het kanon van 5 No.2 (Hembrug) ongeschikt was en nu vroeg ik mij af of dit ook gold voor het kanon van 5 No.1 (Siderius) leverde Siderius hierbij ook munitie? En was deze wel geschikt?

''De brisantmunitie overigens, die door de AI voor deze vuurmond was geproduceerd, werd tijdens de meidagen ervaren als ongeschikt. Bij detonatie versplinterde de granaat zodanig dat doelen meestal “slechts” gewond raakten. Deze productiefout – die te wijten was aan te grote deflagratie van de explosieve lading – was al eerder onderkend. Nieuwe munitie was geproduceerd, maar de oude bleef in de rantsoenen.''  Bron:https://www.grebbeberg.nl/uploads/downloads/nederlandse_wapenindustrie.pdf
 

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
3 jaren 1 maand geleden - 3 jaren 1 maand geleden #1054 door henryklom

nu vroeg ik mij af of dit ook gold voor het kanon van 5 No.1 (Siderius) leverde Siderius hierbij ook munitie? En was deze wel geschikt?


Bij Siderius werd geen munitie geproduceerd. Alle munitie voor de kanonnen van 5 kwam dus bij de AI vandaan.
Laatst bewerkt 3 jaren 1 maand geleden door henryklom.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: timburuma

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
2 jaren 11 maanden geleden #1102 door johnverbeek
Zie het boekje J.R. Verbeek, Kazematten op de Afsluitdijk (2020)en het betreffende deeltje van de serie Neêrlands arsenaal.
Momenteel werk ik met anderen aan een boekwerk over de pantserafweer van het Nederlandse leger tot 1940. Daarin zal ook aandacht worden besteed aan de munitieproblematiek.

Siderius heeft overigens evenmin het kanon van 5 cm Kazemat No. 2 ontworpen en vervaardigd. Na de machtsovername in Duitsland en de herbewapening is Siderius ontmanteld. Vijn Heijst bleef nog wel bestaan: maakte CV radiatoren en mogelijk ook munitie. In de Laak is een aantal mortiergranaten van 8 cm gevonden in de buurt van de fabriek.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • timburuma
  • timburuma's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
2 jaren 11 maanden geleden #1106 door timburuma
Geachte heer Verbeek,

Ik beschik over de uitgave van 'kazematten op de Afsluitdijk' die destijds aan vrijwilligers van het kazemattenmuseum zijn verkocht. Is deze nieuwe uitgave met nieuwe informatie voorzien of betreft het hier een herdruk?

met vriendelijke groet,
Tim Buruma

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
2 jaren 11 maanden geleden #1109 door johnverbeek
Ten opzichte van de eerste druk is een aantal fouten gecorrigeerd, zijn er nieuwe inzichten verwerkt en nieuwe foto's toegevoegd. Ten aanzien van de bewapening heb ik vrijwel niets gewijzigd.
Dat gaat wel gebeuren in het boek Tankbestrijding (werktitel) waar we aan werken. Daarin zal ook een vergelijking komen van kanon van 5 no 1 en 2, 4,7 cm Pag, 6 veld en andere tankbestrijdingsmiddelen.
Het materiaal is grotendeels al verzameld en het is door mijn VOC project een tijdje op de plank blijven liggen. We beogen ook uitgebreid op de munitie in te gaan. tzt neem ik graag contact op over bronnen etc. over de bg.
mhgr
John

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • timburuma
  • timburuma's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
2 jaren 11 maanden geleden #1115 door timburuma
Toevallig ben ik momenteel ook bezig met een onderzoek naar de munitie, specifiek naar de patroon van 6,5 x 53,5 R in de meidagen. Er zijn indicaties dat deze niet over genoeg ´stopping power´ beschikte. Ik ben benieuwd naar het boek over de pantserafweer, dat is een interessant vraagstuk.
Over de bg: De munitie van de AI die bij het kanon van 5 en de PAG werden geleverd hadden een te dunne patroonwand in verhouding tot de deflagratie (verbrandingssnelheid lading) van de explosieve lading waardoor zij bij detonatie versplinterden. Ik heb mij laten vertellen dat deze fout is te herleiden tot het ontwerp van de patroon. Brongers stelt in 'Afsluitdijk 1940' (7de druk) dat Tweede luitenant W.J.H IJzereef bij oefeningen met het kanon van 5 in de Harskamp de indruk kreeg dat er een schot hagel was afgevuurd. Hij geeft hierbij helaas geen bronverwijzing maar dit verslag moet terug te vinden zijn.
Voor bronnen zou ik vooral kijken naar de schiettesten die zijn gedaan, ik ben momenteel de Nederlandse verslagen van de noordelijke provincies aan het doornemen om te kijken of daar opmerkingen worden gedaan over de munitie maar tot dusver weinig succes.
Als u interessante bronnen opduikelt hoor ik het graag.

met vriendelijke groet,
Tim

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden
Gemaakt door Kunena