medailles.jpg

VOC-kanon (Manila, Philippijnen)

• erwinmk
  • erwinmk's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Administrator
  • Administrator
Meer
1 maand 2 dagen geleden #938 door erwinmk
VOC-kanon (Manila, Philippijnen) werd gestart door erwinmk
Via een mailtje ontvingen we een vraag van dhr. Lenten, met begeleidende foto's die hier in het bericht staan. Wie kan hier op het forum helpen?

"Mijn naam is Henk Gert Lenten, ik woon in Manila sinds twee jaar en tijdens een van m’n omzwervingen in de oude stad kwam ik bij toeval een bronzen VOC kanon tegen.
Zie bijgaande foto’s. Ik heb inmiddels uitgezocht dat de Nederlanders hier destijds wat schermutselingen hebben gehad met de Spanjaarden. Olivier van Noort is hier een bekende naam. En een van zijn schepen ging hier verloren. Het lijkt me dat dit kanon tamelijk zeldzaam zal zijn hier in de Filipijnen en vandaar dat op een zoektocht ben om hierover meer aan de weet te komen.Heeft u wellicht experts in uw vereniging die goed onderlegd zijn mbt VOC geschut? Ik heb al verschillende musea aangeschreven maar die hadden niet veel extra informatie."
Bijlagen:

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
1 week 6 dagen geleden #945 door johnverbeek
Beantwoord door johnverbeek in topic VOC-kanon (Manila, Philippijnen)
Het kanon ziet er op zich gaaf uit, op enkele details na. Wat mij bevreemd is dat de tekst op het broekstuk opzettelijk onleesbaar is gemaakt. Is dat alleen op de foto of in werkelijkheid ook?
Hier staat gewoonlijk de naam van de geschutgieter, gevolgd door de plaats van de gieterij en het jaar. Verder zie ik geen enkele aanduiding op de foto's van een gewicht bv. 2300 A en ook het proefmerk van Amsterdam bestaande uit drie kruisjes met de keizerskroon erboven zag ik zo gauw niet.
Zonder het kanon verder te hebben gezien kan ik er niets over zeggen, Bestaat de mogelijkheid om van de weggewerkte tekst een of meer detailfoto's te maken?
Sowie so is een vuurmond van dit model niet uit de tijd van Olivier van Noort.
Graag ook wat info over maten en een detailfoto van de monding en als het kan het eerste deel van de ziel (binnenste) direct achter de mond. Details van het zundgat zijn ook interessant, maar niet essenieel
John

Meer
1 week 6 dagen geleden #946 door johnverbeek
Beantwoord door johnverbeek in topic VOC-kanon (Manila, Philippijnen)
ps het zou ook om productie uit Batavia kunnen gaan. Dat zou in elk geval het gemis aan het stadskeurmerk verklaren. De metaalsamenstelling lijkt me OK en de detaillering van de bloem is zonder meer gestoken scherp.
Wordt vervolgd.

Tijd voor maken pagina: 0.380 seconden
Gemaakt door Kunena