tank.jpg

Camouflage geschut

  • erwinmk
  • erwinmk's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
5 jaren 6 maanden geleden #765 door erwinmk
Camouflage geschut werd gestart door erwinmk
Ik ben verbaasd om hier een foto te zien, gedateerd 1939, van Nederlands geschut met op de trail een camouflage patroon. Hoe zit dat?
Betreft een 15cm lang Houwitser.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 5 maanden geleden - 5 jaren 5 maanden geleden #771 door henryklom
Beantwoord door henryklom in topic Camouflage geschut
Hmmm Erwin,

in principe was al het geschut voor de oorlog gewoon geheel legergroen. Door omstandigheden heb ik op dit moment niet al mijn spullen bij de hand. Zodoende even uit de losse pols het volgende.

Het is altijd oppassen met de datering van plaatjes uit de mobilisatietijd. Ivm de censuur werden veel oudere foto's gepubliceerd omdat de nieuwste ontwikkelingen niet getoond mochten worden. Aan de helm van de man is volgens mij af te lezen dat deze foto niet uit de mobilisatietijd stamt.

In de jaren 30 zijn er maskeeringsproeven met geschut gedaan. Die gingen dan vooral om het waarnemen van geschutsstellingen vanuit vliegtuigen te onderzoeken. Ik vermoed dat deze camouflagebeschildering een onderdeel uit maakte van die beproevingen. Misschien dat John Verbeek hier meer over kan zeggen?

mvg
Henry
Laatst bewerkt 5 jaren 5 maanden geleden door henryklom.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 11 maanden geleden #883 door johnverbeek
Beantwoord door johnverbeek in topic Camouflage geschut
De houwitser is van Engelse herkomst en heeft als Nederlandse benaming houwitser van 15 lang 15. Mogelijk zijn deze vuurmonden al gecamoufleerd geleverd. In een der deeltjes van het Voorschrift tot het inrichten van stellingen staat de vuurmond ook in camouflagekleuren afgebeeld. Andere vuurmonden waren niet met verf gecamoufleerd.
mhgr
John

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 11 maanden geleden - 4 jaren 11 maanden geleden #890 door henryklom
Beantwoord door henryklom in topic Camouflage geschut
Deze Engelse 15 cm Houwitsers zijn tijdens de Eerste Wereldoorlog aangeschaft. Toen hadden ze nog houten wielen. Daarna zijn ze in Nederland voorzien van IJzeren wielen met een rubberen loopvlak ivm de overgang van paardentractie naar motortractie. Het stuk op deze foto is zo'n verbouwd model. Om de al eerder genoemde redenen blijf ik er van uitgaan dat deze foto niet gemaakt is tijdens de mobilisatie maar veel eerder.

Het gros van de foto's daadwerkelijk uit de tijd van de mobilisatie laten de geheel groen geschilderde stukken zien. Het kan echter zo zijn dat slechts 1 batterij die camouflage beschildering heeft gehad. Om daar een antwoord op te geven zal nader onderzoek nodig zijn.
Laatst bewerkt 4 jaren 11 maanden geleden door henryklom.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • erwinmk
  • erwinmk's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
3 jaren 5 maanden geleden #992 door erwinmk
Beantwoord door erwinmk in topic Camouflage geschut
Nu we volgend jaar een symposium organiseren, ben ik toch wel benieuwd naar meer over dit fot voorbeeld en die richtlijnen voorstellingen (en maskering vanuit de lucht)!

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena