tank.jpg

KNIL mortier

• erwinmk
  • erwinmk's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
6 jaren 4 maanden geleden - 6 jaren 4 maanden geleden #719 door erwinmk
KNIL mortier werd gestart door erwinmk
Ik vond pas onderstaande foto van een groepje KNIL-soldaten als het goed is in Indië. Is het gebruik van de mortier typisch in de tactiek om daarmee dorpen te beschieten, de vijand eruit te dwingen, en dan met geschut te bestoken?
Dit is wat je me een keer vertelde, John.

Bijlagen:
Laatst bewerkt 6 jaren 4 maanden geleden door erwinmk.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 3 maanden geleden - 6 jaren 3 maanden geleden #725 door henryklom
Beantwoord door henryklom in topic KNIL mortier
De mortieren op de foto zijn volgens mij de 12 cm bronzen Coehoorn mortieren. In 1876 werden de meeste van die mortieren in de vestingen in Atjeh gebruikt. Meestal 1 per post want slechts in Pidir en Biloel zuid stonden er twee. Die verdeling van enkele stukken over alle vestingen duidt toch meer in de richting van een defensieve taak dan een rol van belegeringsgeschut.

In de tijd van de geconcentreerde linie vonden er niet veel bestormingen van Atjehse bentengs plaats. Dat was juist de periode van consolidatie van de eigen posities en dan zal de rol van de mortieren toch ook daarop gericht zijn geweest.
Laatst bewerkt 6 jaren 3 maanden geleden door henryklom.

Lees meer
6 jaren 3 maanden geleden #729 door johnverbeek
Beantwoord door johnverbeek in topic KNIL mortier
Een korte oriëntatie op Delpher levert op dat de Coehoornmortier ook in het tijdvak van de Atjeh oorlog nog veelvuldig meeging op expedities met als minimum verhouding 1 mortier op 50 man.
De Coehoornmortier op de foto is onderdeel van een batterij bergartillerie. Ook de Koloniale Marine en de Nederlandse Marine had Coehoornmortieren in de bewapening. Bv. op de Adder, de Buffel en andere kustverdedigingsschepen.
In forten werd de Coehoornmortier zowel in Nederland, als in Indië vanaf het eind van de 19e eeuw het meest gebruikt voor het werpen met lichtgranaten.
Ik heb ooit een beknopt boekje geschreven over de Coehoornmortier, waarin wel wat van dit soort Indië verhalen staan. Nieuw onderzoek heeft inderdaad nog veel meer informatie boven water gebracht, maar de uitwerking daarvan zal nog wel even op zich laten wachten.
Ondertussen kan ik het boekje nog wel aanmaken en tegen kostprijs plus porto leveren aan liefhebbers.

John

Tijd voor maken pagina: 0.211 seconden
Gemaakt door Kunena