vaandels.jpg

Geschoten wond

  • erwinmk
  • erwinmk's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
5 jaren 10 maanden geleden #683 door erwinmk
Geschoten wond werd gestart door erwinmk
Bij het inventariseren van een lijst van gewonden van het Fonds 1815 voor de 1815-campagne kom ik telkens de term 'geschoten wond' tegen. Oorzaak een musket (neem ik aan), zoals vermeld ook. Maar er wordt ook vaak direct gerefereerd aan de oorzaak als 'door musketkogel', 'door geweerkogel', etc., etc.
Is de term geschoten wond dan een nadere bepaling? Refereert het aan een open vleeswond? Wie kan me helpen.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 10 maanden geleden #694 door johnverbeek
Beantwoord door johnverbeek in topic Geschoten wond
Beste Erwin,
in moderne termen hebben we het over een schotwond. Die hebben een ander profiel dan bv. een concussie wond, of een verwonding als gevolg van rondvliegend puin of bomscherven, of breukwonden. Een open wond van een blank wapen is te verdelen in een steekwond (diep gepenetreerd op 1 punt) versus een houw. Een houwwond is veelal minder diep dan een steekwond, maar beslaat een groot oppervlak. Een schotwond heeft vaak een penetratie met een inslag en een uitgaande wond. Een best wel hevige vleeswond van circa 12-15 cm in de buikwand genas in ongeveer 6 weken. Na een of twee dagen een taai vlies, dat bij bewegen nog openspringt waarna er wat dik bloed vloeit, na een week vrij stevig en is drukverband niet meer nodig. daarna groeien de wanden dicht, maar ontstaat er tegelijk wild vlees. Dit ervan uitgaande dat het buikvlies niet is doorboord en de darmen niet op de grond liggen. Dergelijke verwondingen zijn pas recent te helen.
In Antwerpen is het museum is een kunstkaak te zien van een Fransman bij wie de gehele onderkaak en tong waren weggeschoten. Deze kunstkaak was meer een vermomming want die functioneerde niet met eten etc. Deze soldaat leefde nog minstens tot op 60-jarige leeftijd. Zou mooi zijn als aan het medisch aspect van verwondingen hier of elders meer aandacht werd besteed.
John

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.101 seconden
Gemaakt door Kunena