Teerlingen
- henryklom
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 35
6 jaren 11 maanden geleden #525
door henryklom
Beantwoord door henryklom in topic Teerlingen
Ach, kwik is wel giftig maar niet zo dat je er acuut dood van neer valt. Zodoende heeft een sluipmoordenaar er heel weinig aan. Het is de ophoping van kwik in het lichaam dat je op termijn de das om doet.
www.beroepsziekten.nl/beroepsziekten/ziekten-door-kwik
Zelfs als kwik vermengd is in een ander metaal dan valt het ook wel mee want anders zouden tandartsen tot de grootste massamoordenaars in de geschiedenis behoren;
skepsis.nl/amalgaam/
Waar dat verband tussen kwik en sluipmoordenaars dan anders in gezocht moet worden zou ik niet weten. Is het nu een legende, een mythe of zomaar een sterk verhaal? Wat het dan ook is, er is geen aantoonbare relatie tussen kwik en een snelle dood.
www.beroepsziekten.nl/beroepsziekten/ziekten-door-kwik
Zelfs als kwik vermengd is in een ander metaal dan valt het ook wel mee want anders zouden tandartsen tot de grootste massamoordenaars in de geschiedenis behoren;
skepsis.nl/amalgaam/
Waar dat verband tussen kwik en sluipmoordenaars dan anders in gezocht moet worden zou ik niet weten. Is het nu een legende, een mythe of zomaar een sterk verhaal? Wat het dan ook is, er is geen aantoonbare relatie tussen kwik en een snelle dood.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- johnverbeek
- Onderwerp Auteur
- Expert lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 6
6 jaren 11 maanden geleden #526
door johnverbeek
Beantwoord door johnverbeek in topic Teerlingen
het zou inderdaad een mythe kunnen zijn.
Het gebruik van meer kogels is wel bevestigd, maar dat deden 'gewone' soldaten ook.
Het verband tussen een dobbelsteen en de vorm van de teerling als projectiel is ook een bruikbare hypothese. Vierkant gekapte stukken ijzer bv.
moet toch een boek zijn die ze noemt. Het is op enig moment een gangbaar projectiel, daarna niet meer. waarom verdwijnt het projectiel weer uit de bewapening?
John
Het gebruik van meer kogels is wel bevestigd, maar dat deden 'gewone' soldaten ook.
Het verband tussen een dobbelsteen en de vorm van de teerling als projectiel is ook een bruikbare hypothese. Vierkant gekapte stukken ijzer bv.
moet toch een boek zijn die ze noemt. Het is op enig moment een gangbaar projectiel, daarna niet meer. waarom verdwijnt het projectiel weer uit de bewapening?
John
- henryklom
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 35
6 jaren 11 maanden geleden #527
door henryklom
John,
Ik denk dat je die teerlingen een beetje teveel overdenkt. Ik heb ze al betiteld als een 'druif' en vertaal dat eens naar het Engels. Dan krijg je een grapeshot en dat is een heel bekend soort munitie;
en.wikipedia.org/wiki/Grapeshot
Op de bovenstaande pagina wordt het beschreven als een 'zak met ballen' en als je die ballen in een doos stopt dan is het ineens 'cannister'. In mijn gedachte is de teerling, als een stapel met teer aan elkaar geplakte ballen, iets dat exact hetzelfde principe hanteerd. De uitvoering van de verpakking is ietsjes anders maar niet veel meer dan dat want de uitwerking van de munitie is identiek.
mvg
Henry
Ik denk dat je die teerlingen een beetje teveel overdenkt. Ik heb ze al betiteld als een 'druif' en vertaal dat eens naar het Engels. Dan krijg je een grapeshot en dat is een heel bekend soort munitie;
en.wikipedia.org/wiki/Grapeshot
Op de bovenstaande pagina wordt het beschreven als een 'zak met ballen' en als je die ballen in een doos stopt dan is het ineens 'cannister'. In mijn gedachte is de teerling, als een stapel met teer aan elkaar geplakte ballen, iets dat exact hetzelfde principe hanteerd. De uitvoering van de verpakking is ietsjes anders maar niet veel meer dan dat want de uitwerking van de munitie is identiek.
mvg
Henry
- johnverbeek
- Onderwerp Auteur
- Expert lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 6
6 jaren 11 maanden geleden #528
door johnverbeek
Beste Henry,
ik houd het voorlopig in gedachten. Wie weeet popt er plotseling nog iets op.
mhgr
John
ik houd het voorlopig in gedachten. Wie weeet popt er plotseling nog iets op.
mhgr
John
- johnverbeek
- Onderwerp Auteur
- Expert lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 6
6 jaren 10 maanden geleden #579
door johnverbeek
In het boek van G. Doorman: Octrooien voor uitvindingen in de Nederlanden uit de 16e-18e eeuw, 's-Gravenhage, 1940 is op bladzijde 98 sprake van een inventie waarin teerlingen wat nauwkeuriger worden omschreven:
Het betreft een octrooi verleend door de Staten Generaal aan Emery Molineax, een Engelse edelman. het betreft 'geschut wegende maar 200 pond gewichts ende weesende soo wijt als een demy colverijn, hetwelcke geladen zijnde met een pont pulver, zoude werpen verder als een halve Engelsche myle, hondert ysere teerlingen, wesende elcx een halve duym in t viercant, al in de ronde van den kogel, oft deselve teerlingen anders doen sprey soot hen gelieffde.
Hiermee is in ieder geval duidelijkheid ontstaan over deze projectielsoort.
Datum: 26 januari 1598, fol. 226v G38 is de bronvermelding die Doorman opgeeft.
Het betreft een octrooi verleend door de Staten Generaal aan Emery Molineax, een Engelse edelman. het betreft 'geschut wegende maar 200 pond gewichts ende weesende soo wijt als een demy colverijn, hetwelcke geladen zijnde met een pont pulver, zoude werpen verder als een halve Engelsche myle, hondert ysere teerlingen, wesende elcx een halve duym in t viercant, al in de ronde van den kogel, oft deselve teerlingen anders doen sprey soot hen gelieffde.
Hiermee is in ieder geval duidelijkheid ontstaan over deze projectielsoort.
Datum: 26 januari 1598, fol. 226v G38 is de bronvermelding die Doorman opgeeft.
- henryklom
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 35
6 jaren 10 maanden geleden #597
door henryklom
In het Rijksmuseum te Amsterdam staat een hele collectie van modellen van druiven in verschillende maten tentoongesteld.
Volgens de inventaris stammen deze modellen uit de periode 1750-1800 zie;
hdl.handle.net/10934/RM0001.COLLECT.340101
Volgens de inventaris stammen deze modellen uit de periode 1750-1800 zie;
hdl.handle.net/10934/RM0001.COLLECT.340101
Tijd voor maken pagina: 0.206 seconden
- U bevindt zich hier:
- Start
- Forum
- Varia
- Wapens, wiel- en rupsvoertuigen
- Teerlingen