kraagemblemen.jpg

Teerlingen

• johnverbeek
  • Onderwerp Auteur
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
7 jaren 1 week geleden #510 door johnverbeek
Teerlingen werd gestart door johnverbeek
Teerlingen
In het boek van DF Harding: Leadshot of the English Civil War: a radical study (London, 2012) worden diverse projectielen besproken die met musketten, karabijnen en pistolen zijn verschoten op een oefenterrein. Daarbij komen pantserdoorborende projectielen uitgebreid aan de orde, oa. Nederlandse cilinderkogels van lood. Oa ook in vondsten uit scheepswrakken. In Doorman uitvindingen en octrooien staat een patenrt voor dergelijke projectielen uit de tijd van Prins Maurits.
De vraag is zijn deze projectielen dezelfde als de zgn. teerlingen die met Prinsenstukjes tegen levende doelen werden verschoten? Zo niet hoe komen we verder met het projectiel teerling.
Alle informatie is welkom, bv materiaal van bodemvondsten (foto's en tekeningen/schetsen)
John Verbeek

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 1 week geleden #515 door henryklom
Beantwoord door henryklom in topic Teerlingen
In het boek;
Een deel is verborgen voor gasten. Log-in of registreer om het te kunnen bekijken.
komt de onderstaande vermelding voor;

"dapper geschoten met grof geschut geladen met teerlingen/ musket looden/ nagelen en ander gereedschap"

Ik ken de term 'teerling' eigenlijk alleen in de betekenis van dobbelsteen. Dan zou je toch gaan denken dat we hier te maken hebben met een soort 6 kantige dingen. Anderzijds als ik denk aan een 'druif' dan heb je een cluster van ballen die samengehouden worden met teer. John, wat zouden die teerlingen kunnen zijn in jouw optiek?

Bijlagen:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: johnverbeek

• johnverbeek
  • Onderwerp Auteur
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
7 jaren 1 week geleden #516 door johnverbeek
Beantwoord door johnverbeek in topic Teerlingen
Het probleem is dat er heel veel termen zijn voor diverse soorten projectielen, die nergens worden omschreven. Zo ben ik ook wel kwartierkogels tegen gekomen. Dat zijn loden kogels met een kruis erin gekerfd of helemaal doorgesneden, een soort dum dum dus. Ook ben ik de term hangemeenkogels tegen gekomen, mogelijk verschoten uit draaibassen.
Het boekfragment spreekt over het verschieten van teerlingen uit grof geschut. Dat helpt iets verder, want dan kun je uitgaan van geschut van een zwaarder kaliber dan zeg 5 of 6 pond. Ik zal proberen al de door mij gevonden termen eens op een rij te zetten. Wellicht kunnen we met diverse bronnen elkaar aanvullen.
Ook hagel wordt genoemd als projectiel, maar wat is hagel nu precies?
Ik hoop dat iemand met een metaaldetector hierop reageert. Het Engelse boek geeft mooie resultaten. Dan hebben we projectielen, die we dan mogelijk aan benamingen kunnen matchen.
Teerlingen als druif, met teer omkleed ken ik niet.
Subvraag: zijn kogels gecombineerd met kwik te beschouwen als projectielen van sluipmoordenaars?

Lees meer
7 jaren 1 week geleden #517 door henryklom
Tja, een druif was een geheel onbekend projectiel tot een jaar of twee geleden een exemplaar tijdens een onderwater expeditie is opdoken. Het was een ronde houten plank met daarop een piramide van opeengestapelde bollen die aan elkaar gekleefd waren met teer. Die piramide werd met touwen aan de plank gezekerd.

In het verslag van de onderzoeken naar het Zweedse oorlogsschip Sophia-Albertina is op pag 34 e.v. een inventaris van de gevonden militaire uitrusting. In tabel 2 staan ook de maten van de gevonden soorten munitie vermeld waaronder hagel.

cultureelerfgoed.nl/sites/default/files/...sophia-albertina.pdf

met groet
Henry

Lees meer
7 jaren 1 week geleden #518 door henryklom
Subvraag: zijn kogels gecombineerd met kwik te beschouwen als projectielen van sluipmoordenaars?

Kwik is een metaal dat bij kamertemperatuur vloeibaar is, hoe wil je dat combineren met een kogel?

Alle zware metalen zijn giftig maar kwik staat toch niet echt bekend als een snel werkend gif. Als dat wel het geval zou zijn dan hoef je aan iemand waar je een hekel aan hebt met zijn verjaardag alleen maar een kwik-barometer kado te doen.

In de roman 'Alice in Wonderland' treed de Mad Hatter op. Dat hoedenmakers knettergek werden word toegeschreven aan het gebruik van kwik in het fabricageproces. Ze vielen echter niet acuut dood. Voor meer over kwikvergiftiging zie;

nl.wikipedia.org/wiki/Kwikvergiftiging
De volgende gebruiker (s) zei dank u: johnverbeek

• johnverbeek
  • Onderwerp Auteur
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
6 jaren 11 maanden geleden #524 door johnverbeek
Beantwoord door johnverbeek in topic Teerlingen
Dank voor de reactie.
Inmiddels heb ik uitgevonden dat teerlingen ook wel met lood werden omgoten en al eind 15e eeuw werden gebruikt.

Omtrent kwik heb ik verder niets naders kunnen vinden

Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena