artillerie.jpg

Armband Guides te Paard 1815

• erwinmk
  • erwinmk's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
1 jaar 3 maanden geleden #976 door erwinmk
Armband Guides te Paard 1815 werd gestart door erwinmk
Bij het mobiliseren van het Nederlandse veldleger in 1815, werden te velde drie eenheden guides opgericht, afkomstig vanuit de officieren van de Hollandse regimenten cavalerie. Aangezien dit ad hoc gebeurde was er nog niet het bekende uniform, zoals later vanuit Den Haag in dat jaar een 4e eenheid guides werd opgericht.

De drie eenheden / manschappen droegen dus hun originele uniform van de eenheid waaruit ze gerekruteerd waren (huzaar, dragonder of karabinier). Het enige wat hen onderscheidde was het dragen van een armband.

Kunnen we dan ons afvragen of deze armband als inspiratie kwam van het Franse systeem, waar stafofficieren en anderen op de linker bovenrarm een dergelijke armband droegen? En weten we wellicht van elke makelij de armband van de Guides was?

Bijlagen:

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
1 jaar 3 maanden geleden #978 door robwolters
Beantwoord door robwolters in topic Armband Guides te Paard 1815
In 1814 droegen de officieren van de landstorm een oranje armband met gouden galons als rangdistinctief boven de linker elleboog. Begin 1814 kregen de Commissarissen van Politie in de Belgische departementen een (witte) armband.
Het lijkt mij dus onnodig om te kijken naar de armband van de Franse aide-de-camps.

Van de aankoop van de armbanden heb ik geen spoor gevonden. Mogelijk zijn ze rechtstreeks aangekocht door de kapitein Von Heinecke.

Overigens zijn begin mei 25 zadels voor lichte cavalerie aan het korps gezonden ter vervanging van de slechte Noord-Nederlandse karabinier zadels.

Lees meer
1 jaar 3 maanden geleden #979 door robwolters
Ik kom net wat interessants tegen:
In 1813 richten de Britten in Spanje een 'Staff Corps' van 2 compagnieën op om te dienen als gendarmerie. De manschappen waren vrijwilligers uit de bereden corpsen.
Zij droegen het uniform van hun oorspronkelijke regiment met een rode band om de rechter schouder.
Dit kan ook de inspiratie voor het Nederlandse distinctief zijn geweest.

• erwinmk
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
1 jaar 3 maanden geleden #980 door erwinmk
Beantwoord door erwinmk in topic Armband Guides te Paard 1815
Feitelijk kunnen we dus niks zeggen met enige zekerheid over het ontwerp en de kleur van de armband. In mijn onderzoek voor het veldleger ben ik ook niks tegen gekomen, op wat briefjes/berichten van Von Heinecke zelf, maar die gaan over wat operationele zaken.

Even een zijsprongetje... weten we eigenlijk welk uniform kapitein Von Heinecke droeg?

Lees meer
1 jaar 3 maanden geleden - 1 jaar 3 maanden geleden #981 door robwolters
Nee, maar het hangt er vanaf wanneer hij tot kapitein van de generaal-kwartiermeester staf benoemd was. Was dat vóór januari 1814, dan zal hij het 1814 uniform voor de generale staf hebben gedragen. Was dat na januari 1815 dan zal het direct het 1815 uniform voor de generaal-kwartiermeester staf zijn geweest.
Beide hadden overigens karmozijnrode uitmonstering en vergulde knopen.
Laatst bewerkt 1 jaar 3 maanden geleden door robwolters.

• erwinmk
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
1 jaar 3 maanden geleden #982 door erwinmk
Beantwoord door erwinmk in topic Armband Guides te Paard 1815
Eerlijk gezegd heb ik de conduite staat van Von Heinecke niet bekeken, dus ook geen idee of hij pas bij het mobiliseren in maart 1815 tot de staf van het veldleger werd benoemd of daarvoor al een staffunctie bekleedde.

Overigens, over het vervangen van die zadels... hoe was de term destijds ook alweer... "doorgezeten rug" voor het paard dat dus blijkbaar een slecht zadel had?

Tijd voor maken pagina: 0.318 seconden
Gemaakt door Kunena