artillerie.jpg

Zijn dit Nederlandse artilleristen?

• henryklom
  • henryklom's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
5 jaren 2 weken geleden #377 door henryklom
Beantwoord door henryklom in topic Zijn dit Nederlandse artilleristen?
Hoi Rob,

uitgaande van de gegevens in de link over kepi’s die Erwin eerder geplaatst heeft, zou elke Nederlandse kepie voorzien moeten zijn van een kokarde. In dat geval zou het wel of niet aanwezig zijn van een kokarde op een kepie het onderscheidt kunnen maken tussen een Nederlandse of een buitenlandse. Klopt deze redenatie in jouw ervaring?

Echt scherp is de originele plaat niet maar ik heb een paar hoge resolutie scans van de kepi’s gemaakt. Helpt dit bij het vormen van een oordeel?

Mvg
Henry

Een deel is verborgen voor gasten. Log-in of registreer om het te kunnen bekijken.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 11 maanden geleden #395 door erwinmk
Beantwoord door erwinmk in topic Zijn dit Nederlandse artilleristen?
Geen verdere ontwikkelingen? Ook niet van Rob?

Lees meer
4 jaren 11 maanden geleden #401 door robwolters
Beantwoord door robwolters in topic Zijn dit Nederlandse artilleristen?
Op de eerste foto zie ik een typische 'bananenschil" of puntige chevron op de mouw. Daarom denk ik dat het toch Nederlandsche artillerie is. Ik zou zo geen ander land weten waar men een dergelijke chevron met een dergelijke kepie droeg.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: henryklom

• henryklom
  • henryklom's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
4 jaren 11 maanden geleden #402 door henryklom
Beantwoord door henryklom in topic Zijn dit Nederlandse artilleristen?
Hoi Rob,

wat mij wel een beetje dwars zit is dat ik niet echt een kokarde op de kepie kan ontdekken.

Je hebt zeker een punt wat de bananenschil betreft. Voor een uniformleek als ik, komt hij echter wel een beetje klein van formaat over voor die periode. Ik heb jammer genoeg ook geen flauw idee of puntige chevrons nu een uniek kenmerk zijn voor Nederlandse uniformen. Een koe is een beest dus alle beesten zijn koeien redenatie, is dan een valkuil die altijd op de loer ligt. De Amerikanen hadden al van zulke chevrons tijdens de Amerikaanse burgeroorlog. Europa is behoorlijk groot en wie weet moet ik ook nog rekening houden niet meer bestaande landen als Oostenrijk-Hongarije of iets exotisch zoals de Servo-Kroatische strijdkrachten.

Ik ben er helaas nog niet aan toe gekomen om ergens plaatjes van Deense artillerie uniformen op te duiken en het daarmee te vergelijken. Op de paar plaatjes van hun infanterie uniformen staan ook chevrons op de mouw afgebeeld.

Hopelijk kan jouw idee dat de combinatie kepie/chevron een uniek Nederlands element is de doorslag gaan geven

Met groet
Henry

Lees meer
4 jaren 11 maanden geleden #404 door robwolters
Beantwoord door robwolters in topic Zijn dit Nederlandse artilleristen?
Deense chevrons waren smaller. In deze periode werden ze bovendien op de bovenarm geplaatst. Verder had de Deense veldjas een staande omgeslagen kraag (stand en fall) terwijl de Nederlandse zoals hier een staande kraag had.
Bovendien: ook de Deense kepie had een kokarde aan de voorzijde.

Tijd voor maken pagina: 0.550 seconden
Gemaakt door Kunena