kraagemblemen.jpg

Soldaten bij station

  • erwinmk
  • erwinmk's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
7 jaren 1 maand geleden #327 door erwinmk
Soldaten bij station werd gestart door erwinmk
Weet iemand welke precieze periode deze groep soldaten uit afkomstig is?
Ze staan bij het voormalige treinstationnetje van Bleiswijk.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 1 maand geleden #330 door henryklom
Beantwoord door henryklom in topic Soldaten bij station
Erwin,

station Bleiswijk werd geopend op 1 okt 1893 en werd gesloten op 1 mei 1925. Het plaatje toont een bewakingsgroep op een station zoals er in de eerste wereldoorlog veel voorkwam aan de grenzen. Echter de uniformering van deze mannen is ouder dan WW1 en Bleiswijk ligt niet echt aan de grens. Daarom vermoed ik dat het hier gaat om de spoorwegstaking van 1903. Daarbij werden veel stations door militairen bewaakt om de staking te breken.

mvg
Henry

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 1 maand geleden #331 door robwolters
Beantwoord door robwolters in topic Soldaten bij station
Ze zijn gewapend met de M95, dus is de foto niet eerder te dateren. In mei 1897 werd de sjako afgeschaft en de kwartiermuts vervangen door de platte veldmuts. De datum kan dus niet wel na ca. 1900 liggen. Verder valt mij nu op dat de onderofficier wél de nieuwe kepie M1897 draagt. Dus vóór 1897 kan ook al niet.
1903 (spoorwegstaking) is in dit verband laat, maar zou nog net kunnen. Werden toen dienstplichtigen opgeroepen?

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 1 maand geleden #332 door henryklom
Beantwoord door henryklom in topic Soldaten bij station
Rob,

is de kwartiermuts dan ook bij de artillerie en cavalerie eruit gegaan?
Op een andere plaat van de 1903 staking van een bewakingsgroep op de lijn Leiden -den Haag is naast de kepie ook de kwartiermuts te zien.



Ook op een plaat van station Laan van NOI is de kwartiermuts te zien bij de beakingsgroep. In de uitsnede is de kwartiermuts te zien met de beschrijving 'spoorwegstaking 1903' die op de pilaar geschreven is.



Bijlagen:

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 1 maand geleden - 5 jaren 8 maanden geleden #333 door robwolters
Beantwoord door robwolters in topic Soldaten bij station
De cavalerie en artillerie behielden de oude kwartiermuts. De soldaten op de foto zijn echter infanterie; zie de zonplaat op de sjako's en de lichtere broeken.
Laatst bewerkt 5 jaren 8 maanden geleden door robwolters. Reden: spelfout
De volgende gebruiker (s) zei dank u: henryklom

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 1 maand geleden #334 door henryklom
Beantwoord door henryklom in topic Soldaten bij station
Nou Rob,

het is maar goed dat jij ook even gekeken hebt naar die Bleiswijk plaat. Op zo'n klein plaatje zou het mij niet gelukt zijn om te zeggen of het nou infanterie of bereden wapens zouden zijn.

Trouwens die accordionist op Laan van NOI wat heeft die nou eigenlijk op zijn hoofd? Is dat een reguliere Sjako en als dat zo is moet er dan geen plaat voorop zitten?

Hoe de inzet van militairen op de stations geregeld was is mij onbekend. Ik heb dus ook geen flauw idee of hier alleen beroepspersoneel of dat er ook dienstplichtigen voor ingezet zijn. Hopelijk is er iemand anders die daar meer over kan vertellen.

mvg
Henry

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.292 seconden
Gemaakt door Kunena