medailles.jpg

Camouflage

Lees meer
3 jaren 2 maanden geleden #1315 door henryklom
Beantwoord door henryklom in topic Camouflage

Volgens mij is dat probleem al opgelost Henry.

Nou, dat ben ik niet met je eens Erwin

In de link die je geeft, spreken nerds over het feit dat ze allerlei golflengtes kunnen absorberen of verstrooien. Met LIDAR wordt een gebied met een laser beschenen en worden er hoogte verschillen gemeten. Je kan nu wel een object verstoppen onder een kleedje dat alle uitgezonden straling absobeerd maar dat verhulde object zal altijd een andere signatuur hebben dan de omgeving.

Dat is de een van de essenties van het bestuderen van luchtfoto's. Je kijkt uit naar dingen die niet passen in het patroon van het gebied. Een kerktoren in camouflage kleuren geeft in de volle zon nog altijd dezelfde schaduw als een gewone kerktoren. Zo zal volgens mij ook een onder een 'anti-lidar netje' verstopt object altijd afsteken tegen de rest van de omgeving. Het enkele feit dat je een verhuld object aantreft is dan al genoeg reden om erop actie te ondernemen.

Maar goed, even praktisch gedacht, zou met LIDAR een onder takken gecamoufleerde artillerie stelling nou te zien zijn of niet?

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
3 jaren 2 maanden geleden #1317 door henryklom
Het vooroorlogse 75 mm luchtdoelgeschut en de artillerietrekker in het wild.

Bijlagen:

Lees meer
3 jaren 2 maanden geleden #1318 door henryklom
Een goede camouflage heeft ook wel zijn nadelen....

Bijlagen:

• erwinmk
  • erwinmk's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
3 jaren 2 maanden geleden #1319 door erwinmk
Beantwoord door erwinmk in topic Camouflage
Hi Herny, ik had het hele artikel wat vrij technisch was over lidar en camouflage niet helemaal doorgenomen. Dus ik weet er ook niet van alles van af. Met zo'n Google search krijg je wel nog meer.

Wellicht kun je inderdaad zo'n kanon onder struiken terug vinden met LIDAR, want wat zou het verschil zijn tussen een stenen structuur en die van ander materiaal, zodra de begroeiing wordt weggenomen? Misschien een probleem dat voor LIDAR je wel heen en weer moet vliegen om het gebied te scannen, en ondertussen uit de lucht wordt geschoten  Als we er niet uitkomen, is het wellicht een goeie vraag voor op het komende symposium?!

• erwinmk
  • erwinmk's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
2 jaren 11 maanden geleden #1347 door erwinmk
Beantwoord door erwinmk in topic Camouflage
De camouflage beschilderingen op Duitse vliegtuigen tijdens de eerste Wereldoorlog, het zogenoemde lozenge systeem (in 4 of 5 kleuren schema's).... kun je dat ook een vorm van dazzle painting noemen?

Volgens mij heeft het na WO1 ook geen vervolg meer gehad.

Lees meer
2 jaren 11 maanden geleden - 2 jaren 11 maanden geleden #1348 door timburuma
Beantwoord door timburuma in topic Camouflage
Dazzle en Lozenge camouflage lijken in ieder geval elk een ander doel te hebben gehad: dazzle was ''not to conceal but to make it difficult to estimate a target's range, speed, and heading.'' Lozenge daarentegen was wel bedoeld om het vliegtuig te verbergen. Lozenge gebruikt ook slechts polygon vormen, dazzle niet. Ik zou ze dus niet gelijk aan elkaar stellen.
Dat terzijde: gezien Fokker veel DVII meesmokkelde naar Nederland, zouden van deze exemplaren ook enkele voorzien zijn geweest met de Lozenge camouflage? Zo ja, wat waren de observaties van de LVA en hebben deze dit systeem ook navolging gegeven?
Laatst bewerkt 2 jaren 11 maanden geleden door timburuma.

Tijd voor maken pagina: 0.262 seconden
Gemaakt door Kunena