kraagemblemen.jpg

Camouflage

• erwinmk
  • erwinmk's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
3 jaren 1 maand geleden #1308 door erwinmk
Beantwoord door erwinmk in topic Camouflage
Schijnvliegvelden werden tijdens WO2 aan beide zijden aangelegd. Er zijn diverse verhalen bekend dat de tegenstander wel degelijk door had dat het hier om een nepvliegveld ging, en er om dit kenbaar te maken voor de grap houten bommen op werden geworpen!
Zie hiervoor het volgende factcheck verhaal:  Fact Check: The Story of the Wooden Bombs Dropped by Allied Forces on German Decoy Airfields During WW2 is Likely True | Lead Stories

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
3 jaren 1 maand geleden - 3 jaren 1 maand geleden #1309 door timburuma
Beantwoord door timburuma in topic Camouflage
Een aantal dagen geleden heb ik het Nationaal Archief bezocht waar ik een aantal stukken heb bekeken die wellicht interessant zijn voor het symposium. De stukken zijn afkomstig uit het Nationaal Archief met toegangsnummer 2.13.24 en inventarisnummer 74. De stukken beschrijven hoe de stellingen in Nederland gemaskeerd moeten worden. In deze collectie wordt wel telkens verwezen naar schetsen maar deze zijn helaas - op een enkele keer na - niet bijgevoegd. Een aantal voorbeelden:
  ]

De enige schets die ik aantrof:

Bijlagen:
Laatst bewerkt 3 jaren 1 maand geleden door timburuma.

• erwinmk
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
3 jaren 1 maand geleden #1310 door erwinmk
Beantwoord door erwinmk in topic Camouflage
Hai Tim, toevallig is ons lid Lex Tempelman hier ook mee bezig. Hij zal vast wel met je contact willen hebben! Benader hem eens via zijn website, waar z'n email adres vermeld staat.
Lex' uitwerking voor de camouflage patronen vind je inmiddels ook op onze eigen website:  Camouflage patronen voor kazematten (marsethistoria.nl)

Lees meer
3 jaren 1 maand geleden #1311 door timburuma
Beantwoord door timburuma in topic Camouflage
Dat is inderdaad toevallig. Ik heb hem een mail verstuurd.

Lees meer
3 jaren 1 maand geleden - 3 jaren 1 maand geleden #1312 door henryklom
Beantwoord door henryklom in topic Camouflage
Bij het artikel 'Camouflage tegen luchtfotografie' staat de onderstaande luchtfoto van een gecamoufleerde artillerie stelling afgebeeld; 

Tijdens de excursie naar de overblijfselen van het kamp Rijen werd duidelijk wat de kracht van LIDAR is. Hiermee werden structuren in het landschap blootgelegd die verhuld werden door de begroeiing. Zo was het plateautje waarop de tent van de Prins heeft gestaan duidelijk te zien op de LIDAR opnames.

Wat ik me nu afvraag is; wat als dezelfde opname als hierboven gemaakt zou worden met een LIDAR? Zouden dan artillerie stukken en ondersteuningsvoertuigen duidelijk te zien zijn. Een Pzh 2000 bijvoorbeeld is hoger en groter dan dat plateautje en zo'n blok metaal zal toch zeker een andere signatuur hebben dan een boom.

Heeft iemand hier ervaring mee? Zorgt LIDAR er voor dat het gesjouw met takken een tamelijk zinloze bezigheid gaat worden?
Bijlagen:
Laatst bewerkt 3 jaren 1 maand geleden door henryklom.

• erwinmk
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
3 jaren 1 maand geleden #1314 door erwinmk

Tijd voor maken pagina: 0.360 seconden
Gemaakt door Kunena