kraagemblemen.jpg

Camouflage

Lees meer
2 jaren 11 maanden geleden #1128 door timburuma
Beantwoord door timburuma in topic Camouflage
Om nog terug te komen over camouflage op de Nederlandse stalen helm:
In het voorjaar van 1936 vroeg men zich af hoe de helm te camoufleren. De uiteindelijke oplossing werd gevonden in de vorm van een rubberen helmring, die op 9 maart 1939 officieel werd ingevoerd bij het veldleger.

De opdracht voor productie werd op 24 oktober 1939 gegeven aan de N.V. Rubberfabriek Vredestein in Loosduinen. De eerste exemplaren werden eind april 1940 uitgereikt aan soldaten bij de infanterie, lichte troepen en pioniers.*

Nu vraag ik mij af, gezien deze daadwerkelijk uitgereikt zijn, zijn deze rubberen helmringen ook ingezet tijdens de meidagen van 1940? Gezien deze aan het veldleger zijn uitgereikt zal de inzet beperkt zijn gebleven tot de Grebbelinie.

*Bron: De Nederlandse stalen helm 1916-1992

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
2 jaren 11 maanden geleden - 2 jaren 11 maanden geleden #1130 door henryklom
Beantwoord door henryklom in topic Camouflage
Tim,

ik heb dat boek niet, staat er een plaatje in van hoe die rubberen helmringen eruit zien? Want uit jouw beschrijving kan ik me geen beeld vormen.

Op deze al eerder geplaatste plaat

 

zie je een rubberbandje over de helm lopen waarmee de takjes op helm gehouden worden. Is dit waar je op doelt?

mvg
henry
Bijlagen:
Laatst bewerkt 2 jaren 11 maanden geleden door henryklom.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
2 jaren 11 maanden geleden - 2 jaren 11 maanden geleden #1131 door timburuma
Beantwoord door timburuma in topic Camouflage
Goedemiddag Henry,

Hierbij de foto:
 

Het lijkt er inderdaad op dat een aantal van deze soldaten de helmring dragen. Het lijkt mij dat de prioriteit zou liggen bij het uitdelen aan de infanterie, maar met het oog op deze foto blijken leden van de LuA ook al in het bezit te zijn van dit attribuut. Wellicht weet de stichting de Greb meer over deze kwestie.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 2 jaren 11 maanden geleden door timburuma.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
2 jaren 11 maanden geleden #1132 door timburuma
Beantwoord door timburuma in topic Camouflage
In totaal werden 256.348 helmringen geproduceerd tot aan de Duitse inval. De vraag is hoeveel hiervan zijn uitgereikt en ingezet.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
2 jaren 11 maanden geleden #1133 door henryklom
Beantwoord door henryklom in topic Camouflage
Nou Tim,

eerlijk gezegd zijn die rubberen bandjes mij niet eerder opgevallen. Ik zal het in de gaten houden en als ik wat tegenkom aan fotomateriaal dan zal ik je het laten weten.

met groet
Henry

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
2 jaren 11 maanden geleden #1134 door timburuma
Beantwoord door timburuma in topic Camouflage
Hartelijk dank Henry. Ik zal de stichting de Greb vragen of zij hier meer informatie over hebben. Als er wat uit komt zal ik het melden.

met vriendelijke groet,
Tim

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena