infanterie.jpg

Zomaar foto's

Lees meer
3 jaren 4 maanden geleden - 3 jaren 4 maanden geleden #1062 door henryklom
Beantwoord door henryklom in topic Zomaar foto's

Zijn er meer ingekleurde foto's van mei 1940 bekend?

Het inkleuren van zwart-wit foto's is in de hedendaagse digitale tijd een vrij algemene hobby geworden. Iedereen met een computer en een fotobewerkingsprogramma kan een oude foto inkleuren. Jan en alleman stort zich tegenwoordig daarop en ingekleurde foto's uit de mobilisatietijd en dergelijke zijn er legio.

Zelf heb ik daar mij bedenkingen bij want de gebruikte kleuren kunnen niet afgeleid worden uit het zwart-wit materiaal zelf. Een zwart-wit foto bevat namelijk geen kleur informatie en aangezien er vroeger vaak kleurfilters gebruikt werden om de contrasten te verhogen zouden veel van die foto's er eigenlijk geheel geel of blauw uit moeten zien. De gebruikte kleuren zijn dus geheel en al een keuze van diegene die de foto inkleurt. In mijn ogen is de zwart-wit foto dan niet veel meer dan een kleurplaat voor volwassenen.

Toch werd er voor het digitale tijdperk ook zwart-wit foto's ingekleurd. Zoals bv bij de onderstaande plaat uit 1890;

Hier zijn de tressen met de hand ingekleurd. Het is geen kleurenopname want het rood ligt op de emulsie laag. Natuurlijk is dat een aardig klusje waar een vaste hand voor nodig was maar de fotograaf kon dan wel een aanzienlijk hogere prijs vragen voor zijn opname.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 3 jaren 4 maanden geleden door henryklom.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: timburuma

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
3 jaren 4 maanden geleden #1064 door timburuma
Beantwoord door timburuma in topic Zomaar foto's
Erg bijzonder dat dat ook al in 1890 gebeurde. Dat is voor mij nieuwe informatie. Wel denk ik zolang de kleurder zijn/haar historisch onderzoek doet kan deze een vrij accuraat beeld geven van hoe het er uit zou moeten zien (als we het kleurfilter terzijde zetten). De afbeelding nabij hotel Scheltema is hier een prachtig voorbeeld van.

Lees meer
3 jaren 4 maanden geleden - 3 jaren 4 maanden geleden #1065 door henryklom

Erg bijzonder dat dat ook al in 1890 gebeurde. Dat is voor mij nieuwe informatie. Wel denk ik zolang de kleurder zijn/haar historisch onderzoek doet kan deze een vrij accuraat beeld geven van hoe het er uit zou moeten zien (als we het kleurfilter terzijde zetten). De afbeelding nabij hotel Scheltema is hier een prachtig voorbeeld van.

Tim, zoals je zegt; is de kwaliteit afhankelijk van de kennis en vaardigheid van de diegene die een foto inkleurt. Echter er zijn altijd onderdelen in een foto waar gewoon een leuk kleurtje voor uitgekozen is. 

De prent van de Schotse fuselier is rond 1970 gemaakt. De gebruikte kleuren voor deze prent zijn ook uitgekozen door de maker. Van die man mogen we wel aannemen dat hij verstand van zaken had. Echter de achtergrond speelt geen rol in deze afbeelding en bij de ingekleurde foto van Ameland wel. En juist daar in de achtergrond zit het grote gokken qua kleur dat een heel vervreemdend effect op het geheel kan hebben. 

Heb je het onderstaande onderwerp al bekeken?; 

marsethistoria.nl/forum/uniformen-emblem...oleon-s-grande-armee 

Het effect van de inkleuring is overweldigend..tot de echte experts er naar gaan kijken...
Laatst bewerkt 3 jaren 4 maanden geleden door henryklom.

Lees meer
3 jaren 4 maanden geleden #1066 door timburuma
Daar heb je gelijk in. De link (www.marinamaral.com/blog/2018/4/11/napol...grande-arme-veterans) werkt helaas niet meer. Maar de afbeeldingen zijn mij bekend. Ze geven een mooi inzicht van de prachtige uniformen van toen. Althans dat dacht ik, bleken de kleuren niet te kloppen?

Lees meer
3 jaren 4 maanden geleden #1068 door henryklom

De link (www.marinamaral.com/blog/2018/4/11/napol...grande-arme-veterans) werkt helaas niet meer.

Ach, goed dat je het zegt ik zal die link vervangen door andere.

Lees meer
3 jaren 4 maanden geleden - 3 jaren 4 maanden geleden #1071 door timburuma
Ik zie dat Wolters stelt dat deze uniformen van een latere maak zijn dan dat de heren ze oorspronkelijk hadden gebruikt, maar hoe zit het met de kleuren? kloppen deze wel? Volgens de auteur namelijk wel maar dat zou bias kunnen zijn. ''There are several versions on the internet, but they all reproduce the wrong colours. I needed to get in touch with experts and enthusiasts to ensure that I made accurate choices.''
Laatst bewerkt 3 jaren 4 maanden geleden door timburuma.

Tijd voor maken pagina: 0.213 seconden
Gemaakt door Kunena