vaandels.jpg

Vragen van buiten de vereniging

• erwinmk
  • erwinmk's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
1 maand 3 weken geleden #1852 door erwinmk
Vragen van buiten de vereniging werd gestart door erwinmk
Als webmaster ontving ik de volgende vraag van dhr. Loet Polak, welke marine gerelateerd is. Wellicht dat iemand hier iets op kan antwoorden. (Groetjes, Erwin)

"Familie van mij is op 9 maart 1941 bij een missie naar Engeland op het strand van Noordwijk opgepakt, opgesloten in het Scheveningse Oranjehotel om vervolgens, naar verluid, voor een rechtbank van de Duitse Kriegsmarine gebracht te worden. Ik ben erg geïnteresseerd in eventuele documenten rond deze rechtzaak. Mijn vraag; kent u iemand bij uw vereniging die wat meer weet over de rechtbanken van de Kriegsmarine in NL en eventuele relevante archieven. 
Nu ik toch contact met u zoek heb ik nog een vraag. Bij een onderzoek naar de militaire loopbaan van de serieuze verzetsman Jan Bottema (1916-1944) vond ik dat hij in de oorlogsdagen van mei 1940 in Den Helder naast de verantwoording voor een bevoorradingsschip tevens het commando had voor ''sectie 3'' (de z.g. landingsdivisie die in de avonduren patrouilleerde en opzoek was naar mogelijke Duitse eenheden). Betrokkenen bij het NMHI wisten niets te vertellen over deze ''sectie 3). Kent u binnen uw vereniging iemand die hier wel iets over weet?"

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
1 maand 3 weken geleden #1853 door henryklom
Beantwoord door henryklom in topic Vragen van buiten de vereniging

"Familie van mij is op 9 maart 1941 bij een missie naar Engeland op het strand van Noordwijk opgepakt, opgesloten in het Scheveningse Oranjehotel om vervolgens, naar verluid, voor een rechtbank van de Duitse Kriegsmarine gebracht te worden. Ik ben erg geïnteresseerd in eventuele documenten rond deze rechtzaak. Mijn vraag; kent u iemand bij uw vereniging die wat meer weet over de rechtbanken van de Kriegsmarine in NL en eventuele relevante archieven.

Een eerste stap bij zo'n onderzoek zou het digitaal raadplegen van de archieven van het 'oranje hotel' zijn;

digitaalmonument.oranjehotel.org/

Als die persoon daar niet in voorkomt kijk dan verder bij het NIOD

Bij het NA zijn de gastenboeken digitaal in te zien en daarin staan veroordelingen en straffeiten genoteerd. Allicht kan een datum van een veroordeling een startpunt voor verder onderzoek bieden;

www.oranjehotel.org/downloads/gedenkboek...lijsten-van-_103.pdf

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden
Gemaakt door Kunena