artillerie.jpg

Tot in hoeverre was Winkelman op de hoogte van de Franse plannen?

• timburuma
  • timburuma's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
3 jaren 3 weken geleden #1328 door timburuma
Om te begrijpen waarom Winkelman de keuzes maakte die hij deed vroeg ik mij af: tot in hoeverre was Winkelman op de hoogte van de Franse plannen?

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
3 jaren 3 weken geleden #1329 door henryklom
Tim,

dat is een gecompliceerde kwestie die in het onderstaande boek uitgebreid aan bod komt;
zoals bv

Tobias van Gent/ Het falen van de Nederlandse gewapende neutraliteit, september 1939-mei 1940

Als je dit boek nog niet kent dan raad ik je aan om het eens te lezen.

Bijlagen:

• timburuma
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
3 jaren 3 weken geleden #1334 door timburuma
Henry,

Bedankt voor je bericht. Het betreffende boek staat al een tijdje op mijn verlanglijst. Helaas is het boek niet erg goed verkrijgbaar voor een redelijke prijs evenmin is het verkrijgbaar bij de bibliotheek (in de gehele provincie Fryslân is geen enkel exemplaar in de bibliotheek te vinden). Maar dat terzijde; deze passage van Van Gent laat hetzelfde beeld zien als het boek van het NIMH: Winkelman wist slechts dat Franse troepen zouden oprukken tot de omgeving van de geprojecteerde Oranjestelling. Winkelman was dus niet op de hoogte van het algehele Franse plan met betrekking tot Nederland en België (Dyle-Breda) en kon hier dus zijn strategie ook niet op baseren.

Lees meer
3 jaren 3 weken geleden #1335 door henryklom
Tim,

er staan een aantal tweedehands exemplaren op boekwinkeltjes;

www.boekwinkeltjes.nl/s/?q=falen+neutral...&t=1&n=1&from=header

Duur? Het boek is zijn geld meer dan waard.

Lees het en je zal zien dat alles een stuk moeilijker is dan jij voorspiegeld. Ten eerste alle plannen zijn conditioneel aan het Duitse aanvalsplan! Dat is voor het uitbreken van de oorlog niet bekend. Doortocht van de Fransen door Belgie bv is afhankelijk van toestemming van de Belgen etc etc. 
Van Gent heeft dit allemaal gedegen uitgezocht en dus is het niet verwonderlijk dat het NIMH op hetzelfde spoor zit.

met groet
Henry

• timburuma
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
3 jaren 3 weken geleden #1336 door timburuma
Henry,

Bedankt voor de link. Ik zal er naar kijken.

Dat de hele situatie niet in een tweetal zinnen kan worden opgesomd is natuurlijk logisch. Echter lijkt het wel de hoofdgedachte te bevatten: een deel van de Fransen zag de verdediging van Noord-Brabant meer als een nuttig verlengstuk van de verdediging van Antwerpen dan een intentie om Nederland volwaardig te steunen. Zoals ook gedeeltelijk in de tekst staat vermeld was de Franse generaal Georges zelfs geheel tegen het steunen van de Nederlanders in Noord-Brabant omdat dit zou beteken dat de strategische reserve boven de Somme daarvoor gebruikt zou moeten worden. Het lijkt erop dat Winkelman niet op de hoogte was van deze beperkte Franse ambities met betrekking tot Nederland (alhoewel de algehele strategie van Gamelin niet als een beperkte kan worden bestempeld). In 1945 vermeld Winkelman dat hij in ieder geval wist dat de geallieerden aanvankelijk niet verder zouden oprukken dan de lijn Namen - Wavre - Leuven - Breda - de Mark.

Met vriendelijke groet,
Tim

Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena