mldvliegtuig.jpg

Recent onderzoek Michels

  • timburuma
  • timburuma's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
2 jaren 9 maanden geleden - 2 jaren 9 maanden geleden #1264 door timburuma
Beantwoord door timburuma in topic Recent onderzoek Michels
Henry,

Ik moet bekennen dat ik niet veel kennis heb met betrekking tot het spoorwegkanon maar ik neem aan dat de accuratesse van dit enorme geval, laat staan de enorme logistieke operatie die gepaard gaat bij de inzet van zo'n ding, niet dusdanig hoog is dat een gehele kazemattenlinie binnen 2-3 dagen zou worden weggevaagd. 2-3 dagen zou genoeg moeten zijn voor de Franse hulptroepen om te arriveren. Indien dit was gebeurd had Nederland mijns inzien voldaan aan haar bondgenootschappelijke verplichtingen. Dat de Fransen de vesting Holland niet zouden willen verdedigen, en tevens bij Sedan de Duitsers niet konden pareren, zou uiteindelijk betekenen dat het na enige tijd gedaan was maar meer zou Nederland ook niet kunnen doen.

Hoe de Duitsers zouden reageren op een gefortificeerd Nederland kunnen we slechts naar gissen. Wat wel vaststaat is dat met een sterke voorverdediging voor de vesting Holland het een enorm risico zou zijn om parachutisten te landen binnen het nationaal bolwerk. Indien deze troepen niet binnen een kort tijdsbestek via de grond ontzet zouden worden zijn ze na enige tijd gedoemd. De landing van troepen met de ju52's ging met grote problemen gepaard en zou op den duur ook niet houdbaar zijn.

Om er dan maar op te vertrouwen dat de spoorwegkanonnen de weg vrij schieten lijkt mij te risicovol, maar ik ben niet bekend met de capaciteiten van deze kanonnen dus misschien zie ik dit verkeerd.

We moeten ons ook afvragen wat het alternatief was voor kazematten. Kazematten zijn statisch maar het Nederlandse leger was anno 1940 ook alleen in staat om statische verdedigingslinies te verdedigen. 

Met vriendelijke groet,

Tim Buruma
Laatst bewerkt 2 jaren 9 maanden geleden door timburuma.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.465 seconden
Gemaakt door Kunena