infanterie.jpg

Betrouwbaarheid veteranen

• timburuma
  • timburuma's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
11 maanden 3 weken geleden #1240 door timburuma
Betrouwbaarheid veteranen werd gestart door timburuma
Voor mijn onderzoek (profielwerkstuk) naar de gebeurtenissen in de noordelijke provincies in mei 1940 ben ik nu op een punt aanbeland waarbij kritisch naar de gebruikte bronnen moet worden gekeken. 
Het gaat over het volgende: Op de 13de mei van 1940 voerden de Duitsers een actie uit tegen de stelling Kornwerderzand waarbij er discussie is ontstaan over de aard en omvang van deze manoeuvre. Was het een 'gewelddadige verkenning' of een beperkte aanval? Waarbij vanzelfsprekend de Afsluitdijk het niet toestond dat men met 600 man een frontale aanval onderneemt. Dat het aantal doden gering was is men ook met elkaar eens.
De aanhangers van de gebeurtenis 'gewelddadige verkenning' berusten zich op de verklaringen van leutnant Kolczyk die de actie op de 13de heeft geleid.
Deze verklaringen van Kolczyk zijn tussen 2000-2005 opgenomen toen de heer Kolczyk al 90 jaar oud was. 

Nu is mijn vraag: tot in hoeverre kunnen we de beweringen van Kolczyk vertrouwen? Ongetwijfeld zal zijn visie ook sterk gekleurd zijn. 
Bovendien komen zijn beweringen niet overeen met het officiële gevechtsverslag van de 1e Cavaleriedivisie. Niettemin worden zijn beweringen bijna klakkeloos overgenomen in het boek 'Blitzkrieg halte Kornwerderzand' die de leidraad vormt voor de vrijwilligers van het kazemattenmuseum.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11 maanden 3 weken geleden - 11 maanden 3 weken geleden #1245 door henryklom
Beantwoord door henryklom in topic Betrouwbaarheid veteranen
Tja Tim,

dat valt moeilijk te bepalen als je de man zelf niet gesproken hebt. In mijn ervaring met gesprekken met mannen van die leeftijd, viel het mij op dat ze niet de gebeurtenissen zelf kunnen herinneren. Wat ze herinneren is wat ze in de loop der jaren al vaker verteld hebben. Het is dus eerder de herinnering aan een eerder gesprek waar dat onderwerp besproken werd. Stel je een vraag die buiten dat bestek valt dan hebben ze er geen herinneringen meer aan.

Soms willen ze je niet teleurstellen en roepen maar wat. Zij zijn daarbij geweest en jij niet dus ze kunnen van alles beweren zonder dat jij de waarheidsgetrouwheid daarvan kan vaststellen. Jij blij natuurlijk want je hebt een antwoord gekregen van een 'ooggetuige'.

Daarnaast is het menselijke geheugen een moeilijk te bevatten entitieit die de waarheid vervormt. Een van die effecten is dat mensen op leeftijd wel gebeurtenissen 'herinneren' maar de totale gebeurtenis is opgedeeld in fragmenten die niet in de juiste volgorde afgespeeld worden.

Als geheugen experiment op mijzelf; heb ik geprobeerd me te herinneren via welke weg ik door de stad naar de lagere school fietste. Dat is verdomd moeilijk daar ik soms met de bus ging, die een andere weg volgde dan de fietsroute. En ook de route van school naar huis kon afwijken van de heenroute. Ik had daardoor wel herinneringen aan plekken die logischer wijze niet aan te verwachten route voldeden.Nu kan ik wel beweren dat ik mijzelf herinner volgens welke route ik naar school fietste maar dat is meer een beredeneerde route dan dat ik er daadwerkelijk herinneringen aan heb.
Om te bepalen of die 'herinnering' nu echt was of beredeneerd stelde ik mijzelf de vraag; wat was de kleur van mijn fietsje en hoe zag die eruit. Eerlijk gezegd; ik heb geen flauw idee. 

Terecht stel je de vraag; tot in hoeverre kunnen we de beweringen van Kolczyk vertrouwen? 

Als dit de enigste gevechtservaring is van die man dan kan je het beschouwen als een bijzonder moment in zijn leven dat zo'n indruk heeft gemaakt dat hij het nooit meer vergeten heeft. Ik neem echter aan dat hij de gehele oorlog in dienst is geweest en meerdere gevechtservaringen heeft gehad. Op die leeftijd gaan details zich vermengen en lopen herinneringen door elkaar heen en is het goed mogelijk dat details van een andere gevechtsactie 'herinnerd' worden.Ik wil niet beweren dat niemand op die leeftijd niets duidelijk kan herinneren van wat 50 jaar daarvoor exact gebeurd is. Dat is zeker wel mogelijk maar in mijn ervaring betrof dit wel unieke piekmomenten in het leven. 

met groet
Henry 
Laatst bewerkt 11 maanden 3 weken geleden door henryklom.

• timburuma
  • timburuma's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
11 maanden 2 weken geleden - 11 maanden 2 weken geleden #1246 door timburuma
Beantwoord door timburuma in topic Betrouwbaarheid veteranen
Goedemiddag Henry,
Bedankt voor je bericht. Kolczyk heeft naar mijn wetens de gehele oorlog bij de 1ste Kavalleriedivison gediend. Deze divisie is na de inzet in Nederland en Frankrijk getransformeerd in de 24ste panzerdivisie die uiteindelijk is vernietigd bij Stalingrad. Het is een wonder dat hij van het begin tot het eind heeft overleeft.

In ogenschouw nemende dat, zoals je zei, het geheugen de herinneringen vervormt en het interview 60 jaar na dato was en daarbovenop de beweringen niet overeenkomen met het officiële gevechtsverslag zal ik Kolczyk zijn uitspraken als onbetrouwbaar beschouwen.

Met vriendelijke groet,
Tim
Laatst bewerkt 11 maanden 2 weken geleden door timburuma.

Tijd voor maken pagina: 0.066 seconden
Gemaakt door Kunena