tank.jpg

Inundaties

  • erwinmk
  • erwinmk's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
5 jaren 3 maanden geleden #801 door erwinmk
Inundaties werd gestart door erwinmk
Nu ons land blijkt te verzakken en het alle hens aan dek is om dat te voorkomen, zijn de blijkbaar oude kaarten om hieruit extra moderne informatie te halen ineens 'hot'.

Toen bedacht ik me ineens... kunnen die oude kaarten en informatie ons ook geen kennis geven over te inunderen gebieden, zoals te gebruiken bijvoorbeeld bij het ontzet van leiden door de Geuzenvloot? Ik bedoel maar... reverse engineering!

eenvandaag.avrotros.nl/item/hoe-een-midd...ge-voeten-te-houden/

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 3 maanden geleden #807 door henryklom
Beantwoord door henryklom in topic Inundaties
Toevallig staat die onderzoeker in Leiden, een stad met nog relatief veel grachten. Vroeger hadden die een tweeledige functie. Ze maken transporten over water mogelijk en dienden als riool. Vanaf de jaren '50 werd de auto koning en in de binnenstad werden waterwegen gedempt om er autowegen van te maken. Ook werden geleidelijk alle huizen op het riool aangesloten. Een jaar of 15 geleden loosde alleen de woonboten nog direkt op het oppervlaktewater maar die zijn nu allemaal verplicht op het riool aangesloten.

Tegenwoordig wordt er juist van alles aangedaan om het autogebruik te ontmoedigen. Een mogelijkheid daarbij is het weer opentrekken van gedempte vaarwegen. Daarmee zou ook het watertoerisme gediend zijn dat de laatste 20 jaar sterk is gegroeid en nu zo'n beetje aan zijn grenzen komt. Nu komt daarbij dat er geroepen wordt dat de waterbergingscapaciteit vergroot moet worden om extreme neerslag te kunnen opvangen. Daar is al aan gewerkt doordat de afgelopen jaren de bestaande vaarwegen in de stad uitgebaggerd zijn tot een grotere diepte dan voorheen. De afvoercapaciteit van het systeem is daardoor een stuk groter geworden.

In een stad als Leiden is het vinden van oude vaarwegen helemaal niet moeilijk. Er zijn een heleboel straatnamen die eindigen op 'gracht' terwijl er geen druppel water te zien is. Dat zijn allemaal oude waterwegen.

Hoezo zou het nodig zijn om 'reverse engineering' toe te passen op inundaties? Dat zijn geplande (militaire) onderwaterzettingen dus daar zijn beschrijvingen en kaarten van. Want het effect ervan moet vooraf bekend zijn en ook moet berekend worden hoeveel schade het toebrengt. Bij de mobilisatie in 1939 is zolang mogelijk gewacht met inunderen om de schade aan gewassen en landerijen te beperken want die schade moest vergoed worden.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 2 maanden geleden #819 door henryklom
Beantwoord door henryklom in topic Inundaties

Een jaar of 15 geleden loosde alleen de woonboten nog direkt op het oppervlaktewater maar die zijn nu allemaal verplicht op het riool aangesloten.


Een kleine correctie; er blijken nog 39 huizen en woonboten te zijn die nog moeten worden aangesloten op het op het riool.

www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20190120_96...zen-nog-zonder-riool

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.116 seconden
Gemaakt door Kunena