infanterie.jpg

Op zoek naar de Lammenschans

  • henryklom
  • henryklom's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
6 jaren 3 maanden geleden #575 door henryklom
Beantwoord door henryklom in topic Op zoek naar de Lammenschans
Tja Erwin,

als ik me het wandtapijt goed in mijn geheugen heb dan is de waterloop weergegeven als een meander. Dat komt niet overeen met de huidige situatie want tegenwoordig is de waterloop kaarsrecht. Daardoor kan de locatie van de oude Lammenschans op een andere plek liggen dan verwacht.

Die Lammenschans was door de Spanjaarden aangelegd om de Leidenaren te beletten de stad te verlaten. Wie tegenwoordig met de auto probeert via Lammenschansplein de A4 te bereiken zal beamen dat de geest van de oude Lammenschans er nog steeds rondwaart. Hopelijk kan het bodemonderzoek de juiste plek aanwijzen waar een geestesbezwering uitgevoerd moet worden zodat we eindelijk eens zonder belemmering de stad uit kunnen :S

met groet
Henry

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 3 maanden geleden - 6 jaren 3 maanden geleden #577 door erwinmk
Beantwoord door erwinmk in topic Op zoek naar de Lammenschans
Zoeken naar de juiste plaats zal dan inderdaad wat werk vragen.

Zo is dat ook in de buurt bij mij. De geuzenvloot voor het ontzet, stak in Bleiswijk waar ik woon, zo in de buurt van de Kruisweg de polders door. Langs de Bleiswijkse Weg/Zoetermeerse Laan lag vroeger nog een stukje dijk langs een parkeerhaven (nu volledig weg door industrieterrein aanleg), waarvan destijds lokaal werd verteld dat dit het laatste stukje originele dijk uit die periode was.
Ik heb nog wat zitten zoeken op Google maar vind geen foto's meer. Misschien eens navragen op de Oud-Bleiswijk Facebook groep.
Laatst bewerkt 6 jaren 3 maanden geleden door erwinmk.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • henryklom
  • henryklom's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
6 jaren 3 weken geleden #634 door henryklom
Beantwoord door henryklom in topic Op zoek naar de Lammenschans
Als je zoekt dan is het nergens te vinden….en als je niet gaat zoeken dan struikel je er van zelf wel over….

Dus na opgekrabbeld te zijn, blijkt er kort na het beleg een kaart te zijn gemaakt en daarop is de Lammenschans aangegeven. De waterloop is tegenwoordig anders en de projectie die op die kaart is gebruikt wijkt af van de huidige manier van weergeven….





Die kaart is in de jaren 70 het uitgangspunt geweest voor een reconstructie van de Spaanse schansen rond de stad Leiden. Ook op die kaart is de Lammenschans aangegeven.





Uit deze reconstructie blijkt dat de Lammenschans ergens bij het huidige park ‘Cronensteijn’ moet hebben gelegen. Dat is precies het gebied waar het onderzoeksbureau RAAP hun aandacht op richt. Eind Mei zullen de eerste bevindingen van dat onderzoek bekend gemaakt worden.
Bijlagen:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: erwinmk

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 2 weken geleden #640 door erwinmk
Beantwoord door erwinmk in topic Op zoek naar de Lammenschans
Benieuwd wat het allemaal gaat opleveren! Leuk om te zien dat je meer hebt gevonden, Henry!

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 9 maanden geleden #712 door erwinmk
Beantwoord door erwinmk in topic Op zoek naar de Lammenschans

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • henryklom
  • henryklom's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
5 jaren 9 maanden geleden #713 door henryklom
Beantwoord door henryklom in topic Op zoek naar de Lammenschans
Wat mij altijd dwarszat was dat op het Lanckaert tapijt de Lammenschans aan de andere zijde van de brug is afgebeeld. Bij de objectbeschrijving van het tapijt staat een link naar een animatiefilm;

www.lakenhal.nl/nl/collectie/3358

Op die animatie staat de Lammenschans ingetekend op de plaats van het Lammenschansplein. Hieronder met groen aangeven de gevonden locatie van de Spaanse Lammenschans.





Het Lammenschansplein is voor mij altijd een onlogische plek geweest voor een belegeringsschans. Het doel van die schans was het afsluiten van de waterverbinding naar Leiden. Als die Spaanse belegeringsschans op het Lammenschansplein had gelegen dan kon hij bestormd worden vanuit de stad. De vluchtweg uit de schans was afgesneden doordat die met de rug tegen het water aan lag. De nu gevonden locatie is voor mij altijd een logischere plek geweest. De waterverbinding kan nog altijd beheerst worden maar de schans is wel stormvrij gemaakt doordat er nu een waterloop voorlangs loopt.

Dat Ruurd Kok diezelfde mening heeft doet mij deugt. Wel was ik verrast door zijn opmerking dat er ook een Leidse Lammenschans moet zijn geweest. Die zou dan volgens hem gelegen hebben tegenover de Spaanse schans op een positie die overeenkomt met die van het Lanckaert tapijt. Juist die positie staat aangegeven in de animatie. Zou Lanckaert zich dan vergist hebben tijdens het weven van het tapijt en de verkeerde schans afgebeeld hebben?

Wel heb ik dan een nieuw probleem want nu moet ik twee bezweringsdansjes gaan uitvoeren. En dan ook nog in de goede volgorde. Eerst de Spaanse en dan de Leidse. Als ik het andersom zou doen dan zouden de Spanjaarden alsnog Leiden kunnen binnenvallen......
Bijlagen:

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.227 seconden
Gemaakt door Kunena