vliegtuigen.jpg

Veldpredikanten in de "Franse tijd"

Lees meer
6 jaren 6 maanden geleden #378 door erwinmk
Beantwoord door erwinmk in topic Veldpredikanten in de "Franse tijd"
Tot op heden nog geen bevestigende antwoorden. Alleen dat men het niet erg bekend voorkomt.

Let ook op dat je voorbeeld van het Waldeck regiment niet per se voor de Nederlandse eenheden telt, aangezien het een ingehuurd regiment betreft welke zijn eigen prediker(s) meegenomen kan hebben.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

• willemvandepol
  • Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
6 jaren 6 maanden geleden - 6 jaren 6 maanden geleden #379 door willemvandepol
Beantwoord door willemvandepol in topic Veldpredikanten in de "Franse tijd"
Mijn andere 2 voorbeelden betreft het regimentboek van een Zwitsers en een Waals regiment dus het lijkt ook mij waarschijnlijk dat men een eigen predikant aanstelde.

Wat gebruikelijk was in de Franse tijd bij de Nederlandse regimenten en of zich bij deze regimenten nog onbekende DTB gegevens bevinden zal wellicht de tijd ons nog leren.
Met dank voor uw reactie en met vriendelijke groet,
Wim.
Laatst bewerkt 6 jaren 6 maanden geleden door willemvandepol.

Lees meer
6 jaren 5 maanden geleden #410 door erwinmk
Zoals beloofd een antwoord wat ik heb gekregen van andere experts over deze periode:

Een deel is verborgen voor gasten. Log-in of registreer om het te kunnen bekijken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: willemvandepol

Lees meer
6 jaren 5 maanden geleden #415 door robwolters
Beantwoord door robwolters in topic Veldpredikanten in de "Franse tijd"
Bij de organisatie van het Legion Belge van 1814 was inbegrepen een aalmoezenier per regiment. Desondanks komt er géén voor op de sterktelijsten. Mogelijk werden zij door de kerk betaald en daarom nergens gemeld.

Lees meer
6 jaren 2 maanden geleden #484 door erwinmk
Bij navraag over dit onderwerp, kreeg ik van mede-Mars lid Martijn Wink nog een antwoord.
Hij vond voor de gehele periode van het Koninkrijk Holland slechts eenmaal de vermelding voor de Kwekelingenschool in Den Haag de aanstelling van twee predikers. Dus geen enkele vermelding voor een aanstelling van predikers bij een militaire (veld)eenheid.
Bijlagen:

• willemvandepol
  • Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
6 jaren 2 weken geleden - 6 jaren 2 weken geleden #531 door willemvandepol
Beantwoord door willemvandepol in topic Veldpredikanten in de "Franse tijd"
Dit kwam ik bij toeval nog tegen op de site van het "Nederlands Militair Erfgoed"

Twee Veldpredicatien, Gedaan Voor Het Tweede Battaillon Van Het Regiment Infantery Van Zyne Excellentie Den Heere...

Titel
Twee Veldpredicatien, Gedaan Voor Het Tweede Battaillon Van Het Regiment Infantery Van Zyne Excellentie Den Heere Lieutenant Generaal Onderwater, Gecampeerd By De Linie Des Lands Van Axel, In Staats-Vlaanderen: Door Jan Scharp, Meedebedienaar Des Euangeliums In De Hervormde Gemeente Van Axel En Zuid-Dorpe.

en

Naam-Register Van al de Predikanten Die t' sedert de Reformatie in den jare 1578 tot heden geweest, of noch zyn. Waar by vertoont worden De Naamen en Woonplaatsen van de Eerwaerdige Kerken-Raad der Duitsche, Waalsche en Engelsche Gereformeerde kerken...

een publicatie uit 1792.
Laatst bewerkt 6 jaren 2 weken geleden door willemvandepol.

Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden
Gemaakt door Kunena