vaandels.jpg

Veldpredikanten in de "Franse tijd"

Lees meer
6 jaren 10 maanden geleden #545 door erwinmk
Beantwoord door erwinmk in topic Veldpredikanten in de "Franse tijd"
Het is wellicht gebruikelijker geweest in het Staatse leger, totdat de republiek uiteindelijk viel en overging in de Bataafse republiek. Vanaf dat moment schijnt kerk en staat, en daarmee leger gescheiden te zijn.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
3 jaren 3 maanden geleden #1271 door keesneisingh
Beantwoord door keesneisingh in topic Veldpredikanten in de "Franse tijd"
Misschien enigszins 'off topic",, maar het (uit het Duits vertaalde) bericht van het overlijden van een voorvader in mei 1805 in de vesting Neisse (Opper-Silezie) was afkomstig van Veldprediker Worbs,
(de Musquetier Johann Neising van de Kompagnie der Heren kapiteins von Hethzeiler (? Of Aettaweiler?) van het Hooggeroemde Infanterie Regiment von Müffling, geboren te Blockzhill in het Overijsselsche in Holland), enz..

Dus wel een veldprediker bij dit Pruisische (?) Regiment von Múffling
Mijn vraag: hoe kom je uit Blokzijl in die tijd in so'n regiment verzeild ?

Lees meer
3 jaren 2 maanden geleden #1298 door erwinmk
Beantwoord door erwinmk in topic Veldpredikanten in de "Franse tijd"
Beste Kees, ik denk dat dit meer een geval is van een niet te onderschatten arbeidsimmigratie in deze periode. Mensen met geringe kansen zochten hun geluk elders in Europa. In mijn kleine onderzoeksgebied voor 1815 vind je in het Nederlandse leger ook in bepaalde eenheden de verdwaalde Pool, Duitser of Hongaar.
In jouw geval kun je nog kijken naar de gebieden waar het regiment eventueel gekazerneerd was, en of dit meer kan verklaren.

Tijd voor maken pagina: 0.136 seconden
Gemaakt door Kunena