f16.jpg

foto's van VOC en WIC kanonnen

• johnverbeek
  • Onderwerp Auteur
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
4 jaren 6 maanden geleden #511 door johnverbeek
foto's van VOC en WIC kanonnen werd gestart door johnverbeek
Gevraagd:
foto's en maatschetsen van kanonnen, houwitsers en mortieren van de VOC en WIC.
Zo mogelijk met locatiegegevens, en kaliber en/of maataanduidingen.
Ben vooral op zoek naar houwitsers en mortieren
John Verbeek

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 5 maanden geleden #537 door henryklom
Beantwoord door henryklom in topic foto's van VOC en WIC kanonnen
In de opstelling in het Rijksmuseum in Amsterdam staat een kanon dat door de VOC geschonken is.

Echter het Rijksmuseum bezit meerdere VOC kanonnen en foto's daarvan zijn te vinden in de digitale catalogus van het museum. Onder zo'n foto zit een knop 'meer objectgegevens' waarmee oa ook alle maten en gewichten van het kanon getoond worden.

www.rijksmuseum.nl/nl/zoeken?q=voc+kanon...s=12&st=OBJECTS&ii=4
Bijlagen:

• johnverbeek
  • Onderwerp Auteur
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
4 jaren 4 maanden geleden #580 door johnverbeek
Beantwoord door johnverbeek in topic foto's van VOC en WIC kanonnen
Dank voor het bericht.
Ik ben meer precies op zoek naar afbeeldingen van:
- bronzen kanonnen van 24 pond, in het Heeresgeschichtliches Museum in wenen. Deze stukken zijn buitgemaakt op de Chinezen tijdens de Boxer oorlog, nadat de Chinezen ze eerder bij de verovering van Formosa op de VOC hadden veroverd. Er is ook zo'n stuk in het Duitse museum in Spandau. Daar heb ik al foto's van en nog twee in Engeland bij officers messes. Daar heb ik alleen een vermelding van.
- bronzen houwitser van de VOC in het Government Museum Chennai (India), graag met een indicatie van het kaliber en de opschriften voor zo ver leesbaar
- VOC geschut in Engelse collecties en kastelen die niet zo vaak bezocht worden, met name afkomstig uit Ceylon
- VOC gemerkt geschut in Vietnam, Cambodja, Korea, Thailand
Van deze stukken zou ik graag foto's en informatie ontvangen. ook slechte, minder duidelijke of foto's met 'kanonruiters' zijn welkom.
John

Lees meer
4 jaren 4 maanden geleden #594 door henryklom
Beantwoord door henryklom in topic foto's van VOC en WIC kanonnen
John,

De Belgen hebben meegedaan aan de strijd tegen de Boxers. Langgeleden, bij een bezoek aan het Musee Militaire in Brussel hing in de vitrine een origineel shirt van een Boxer. Misschien is het een idee om daar eens na te vragen of ze na de Boxeropstand ook een VOC kanon hebben meegenomen?

mvg
Henry

• johnverbeek
  • Onderwerp Auteur
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
4 jaren 4 maanden geleden #596 door johnverbeek
Beantwoord door johnverbeek in topic foto's van VOC en WIC kanonnen
Beste Henry,
voor zover ik weet niet. Ben ook in het depot geweest bij het museum. Daar hadden ze alleen kleine kanonnen. Maar wellicht is er nog een depot van grote stukken.
mhgr
john

Lees meer
3 jaren 9 maanden geleden - 3 jaren 9 maanden geleden #747 door erwinmk
Beantwoord door erwinmk in topic foto's van VOC en WIC kanonnen
Hoi John, gisteren was ik in Veere, en maakte foto's van twee kanonnetjes die aan het havenhoofd staan op affuitjes. Helaas zaten er kinderen op, dus geen totaalfoto.
Op één van de lopen stond een Arabische tekst, van geschonken VOC-stukken. Geen idee of je ze kent.

Langs de Kaai zag ik ook nog twee andere lopen liggen, die ook even hier plaatsen? Geen idee over tijdperk, denk later. En ook geen idee over VOC of WIC.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 3 jaren 9 maanden geleden door erwinmk.

Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena