De Consolidated Catalina in gebruik bij de Marine Luchtvaartdienst en bij Civiele Operators; door N. Geldhof. Uitgeverij Geromy, 2016, 320 blz., ISBN 9789081893688. € 44,50

De bekende luchtvaart-auteur en MLD-specialist Nico Geldhof heeft met dit boek wederom een prachtig stuk werk geleverd. Een kloek boek in fors formaat van 317 pagina’s. Geldhof beschrijft uitgebreid en met vele nieuwe details het gebruik van de Catalina tijdens de strijd om voormalig Nederlands-Indië en in geallieerd verband na de evacuatie van de MLD naar Ceylon en Australië, alsook de inzet na de tweede wereldoorlog in "De Oost", voormalig Nederlands Nieuw-Guinea en Nederland.

Het boek begint met enkele leerzame en interessante hoofdstukken over de ontwikkeling van de vliegboot in de Verenigde Staten, de ontwikkeling en bouw van vliegboten door Consolidated en de moeizame aanschaf van de Catalina’s in een tijd waarin de Amerikaanse defensie-industrie snel de productie naar volle capaciteit opvoerde. Achterin het boek zijn nog enkele interessante hoofdstukken opgenomen over het functioneren van de Catalina bemanning en de onderlinge samenwerking van de verschillende bemanningsleden. Ook is er een algemene bouwbeschrijving met technische gegevens waardoor het boek nog meer een echt naslagwerk wordt.

Minpunten zijn er helaas ook. De productie van dit boek had wel beter gekund. Er is geen index en dat maakt het moeilijk zoeken in het boek, dat verder vol staat met spelfouten. Storend is ook het gebruik van gewone cijfers in plaats van superscript voor de nootnummers. Een aantal foto’s is verder slecht of slecht gereproduceerd en had beter vervangen kunnen worden of weggelaten. Wat ook een beetje mist, is een bijlage met uitleg over het MLD-jargon van destijds. Niet iedereen weet, om een voorbeeld te noemen, wat een “paai” is. Ook was het handiger geweest om alle gegevens over de individuele vliegtuigen gestandaardiseerd in één register achterin het boek te vermelden. Nu is het heel goed zoeken als de geschiedenis van een bepaalde Catalina moet worden opgezocht.

De verschillende beschilderingen zijn in kleur weergegeven.

Al met al een prima boek waaraan echter veel te weinig tijd is besteed voor wat betreft de afwerking.

dr. P.C. Boer en mr. H.J. Schakelaar