medailles.jpg

Dragonders 1815

  • erwinmk
  • erwinmk's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
7 jaren 7 maanden geleden - 7 jaren 7 maanden geleden #165 door erwinmk
Dragonders 1815 werd gestart door erwinmk
Op het hier afgebeelde schilderij van Jean de Landstheer gaat het toch om een aantal ruiters van het 5e Lichte Dragonder Regiment?
De preciese datum van vervaardiging van het schilderij wordt niet gegeven, maar dit is toch te bepalen aan hoelang dit regiment dit uniform droeg?


Bijlagen:
Laatst bewerkt 7 jaren 7 maanden geleden door erwinmk.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • erwinmk
  • erwinmk's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
7 jaren 7 maanden geleden #166 door erwinmk
Beantwoord door erwinmk in topic Dragonders 1815
O ja, de scene verbeeldt de redding van de prins van Oranje te Waterloo in 1815.

Schilderij is eigendom van de Oranje-Nassau Stichting en het hangt in bruikleen op Het Loo in Apeldoorn.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 7 maanden geleden #168 door robwolters
Beantwoord door robwolters in topic Dragonders 1815
Ik snap de vraag niet helemaal. Voor zover ik weet is het schilderij in 1815 gemaakt. Het groene uniform is in ieder geval gebruik gebleven tot en met 1819.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • erwinmk
  • erwinmk's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
7 jaren 7 maanden geleden #169 door erwinmk
Beantwoord door erwinmk in topic Dragonders 1815
Ah Rob, wat ik bedoelde was om het schilderij qua jaar van vervaardiging te duiden, want alhoewel 1815 aannemelijk lijkt daarvoor, staat het niet eenduidig als zodanig vermeld bij de stichting Oranje-Nassau of bij de RKD. Dus vandaar dat ik dacht dat het qua tijdspanne dan was te beperken middels de uniformen van de dragonders. Maar die gaan dus door tot aan 1819.

Misschien is het te dateren a.d.h.v. het uniform van de officier te voet? Hulp kun je denk ik beter hebben voor een grotere afbeelding via: www.oranje-nassau.org/paintings/willem-i...g-bij-waterloo-1815/

Het is mij ook geheel onbekend of De Landtsheer het schilderij op eigen initiatief vervaardigde! Een verdere vroege datering voor 1815 zou kunnen worden bepaald omdat hij als schilder de enige is die de prins afbeeldt in een 'gewoon Nederlands generaals uniform', terwijl alle andere schilders (erna?), dus Odevaere, Moritz en Pieneman hem in zijn bekende 'huzaren' uniform afbeelden.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 7 maanden geleden #170 door robwolters
Beantwoord door robwolters in topic Dragonders 1815
Ook het uniform van de officier te voet helpt wat dat betreft niet. De manier waarop het galon van de Prins wordt afgebeeld en de details van zijn hoed suggereren wel een vroege vervaardiging. Na 1815 worden vooral de mouwopslagen kleiner en de strook rood laken zonder galon dus ook. De hoed model 1815 had een kettinglis en een staande pluim. Deze hoed niet.

Ah, maar vanaf 1815 gingen officieren van dit regiment ook een kettinglis op de sjako dragen, omdat die voor de hele armée was voorgeschreven. Dat maakt dat de datering dus toch wel ca. 1815 moet zijn.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • erwinmk
  • erwinmk's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
7 jaren 6 maanden geleden #171 door erwinmk
Beantwoord door erwinmk in topic Dragonders 1815
Is er nog meer duidelijkheid via de sabel van de officier te voet, en de sjabrak van het paard waar hij zojuist vanaf is gestegen?

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.772 seconden
Gemaakt door Kunena