kraagemblemen.jpg

Krijgsgevangen 1940

  • erwinmk
  • erwinmk's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
6 jaren 11 maanden geleden #361 door erwinmk
Krijgsgevangen 1940 werd gestart door erwinmk
Vorig jaar schreef ik in nummer 2 (2016) mijn verhaal over mijn grootvader, die bij de artillerie diende in 1940 en o.a. achter de Grebbeberg meevocht. In zijn verhaal vertelde hij 3 weken nadien krijgsgevangen te zijn geweest.

Hoe zat dat destijds met krijgsgevangenen? Werden er velen kort nadien al weer vrijgelaten?

Voor wie weer even snel wil teruggrijpen op het verhaal.... het staat nu ook online op de website van de Oranjevereniging van Bleiswijk.

Een deel is verborgen voor gasten. Log-in of registreer om het te kunnen bekijken.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • erwinmk
  • erwinmk's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Lees meer
6 jaren 5 maanden geleden #503 door erwinmk
Beantwoord door erwinmk in topic Krijgsgevangen 1940
Per toeval eindelijk een antwoord gevonden.
Het gros van het Nederlandse leger dat dus na de capitulatie op 15 mei in zijn geheel krijgsgevangen was, werd op 15 juli 1940 gedemobiliseerd, en kwam daarmee uit krijgsgevangenschap. Dat moet dus ook gelden voor mijn opa destijds.

Ik vond het antwoord in de volgende studie: "ONDER DE VLAGGEN VAN ZWEDEN EN HET RODE KRUIS: Een medisch-historische studie naar aspecten van internationale bescherming van en hulp- en zorgverlening aan Nederlandse militairen in Duitse krijgsgevangenschap van 1940 tot 1945".

Link: repub.eur.nl/pub/17813/970102_SMIT,%20David%20Jan.pdf

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.111 seconden
Gemaakt door Kunena