f16.jpg

 

One of our aircraft is missing: de luchtoorlog boven de Hoeksche Waard 1940-1945; door Wim Wüst en Hans Onderwater.

Uitgeverij Lorelax Prodcutions, 2002, 284 blz., ISBN 9076254338. € 20,- [2e hands, excl. verzendkosten via Boekwinkeltjes.nl]

Op 3 mei 2002 is een nieuw boek gepresenteerd over de luchtoorlog tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het. boek draagt de titel One of Our Aircraft is Missing; de luchtoorlog hoven de Hoeksche Waard 1940-1945. Het beschrijft 43 crashes die op dit. eiland tussen mei 1940 en april 1945 plaatsvonden; niet alleen die van geallieerde vliegtuigen maar ook van Duitse. Bij de indrukwekkende presentatie in het fraaie streekmuseum en het Nederlands Hervormde kerkje van Heinenoord ontving dan ook een Duitse Oberstleutnant, naast geallieerde militaire collega's en lokale burgerautoriteiten, hel boek. (redactie).

Een van de moest aangrijpende verhalen uit het boek is dat van de noodlanding van een Britse Wellington bommenwerper op 7 augustus 1941 rond 0500 uur 's morgens aan de Eerste Kruisweg te. Oud-Beijerland. Landarbeiders en andere bewoners van Greup en Westmaas doen een. poging om de vijfkoppige bemanning, die bestaat uit een Canadees, twee Britten en twee Nieuw Zeelanders, te helpen bij een ontsnappingspoging. Onmiddellijk snijden de Duitsers de Hoeksche Waard af van de buitenwereld. Er volgt een uitgebreide razzia, waarbij de vliegers, in burgerkleding, worden opgepakt. Nadat de Duitsers veertien arrestaties hebben verricht, worden vijf mannen uit Greup ter dood veroordeeld en geëxecuteerd, krijgt één levenslang en krijgen twee burgers tien jaar tuchthuisstraf. De overigen worden vrijgesproken. Aan deze vijf slachtoffers van het Duitse geweld is het boek opgedragen.

Uit de vele gesprekken met nog in leven zijnde betrokkenen werd duidelijk wal een Noodlanding Wellington (foto v.d. Waal), diepe indruk de. gebeurtenissen, in de vijf bange, jaren op hen maakten. De angstige dagen van toen staan velen nog diep in het geheugen gegrift. Mensen uit de Hoeksche Waard bezitten nog souvenirs van de neergekomen toestellen: het staartwiel van een Spitfire, een doopjurkje gemaakt van parachutezijde, enkele uniformknopen of een leren vliegerhelm met de naam van de eigenaar nog leesbaar. De schrijvers hebben contact gehad met vrijwel alle overlevenden en/of hun nabestaanden en kameraden. Daardoor kon het boek dan ook rijk geïllustreerd worden met foto's en tekeningen.

Boekaankondiging door dhr. Hans Onderwater, gepubliceerd in Mars et Historia (2002) Nr. 2.