f16.jpg

De Franse soldaat Etienne Babois kreeg ten tijde van keizer Napoleon de kans om na zes jaar als conscriptie soldaat te hebben gediend, de overstap te maken naar het korps Douanes Imperiales. Als sous lieutenant belande hij als zodanig in Friesland, waar hij trouwde met een lokaal meisje, Jacoba Bakker. Nog maar net getrouwd werd hij opgeroepen om in 1812 deel te nemen aan de veldtocht tegen Rusland. Zijn juist gehuwde vrouw mocht nog net mee als een van de vier marketentsters. 

In het tijdschrift Sneuper verscheen in 2015 een artikel over deze Babois, die na vele omzwervingen en verwonding in Rusland terugkeerde eind 1813 in Nederland, destijds nog onderdeel van het Franse keizerrijk. Bijzonder is bovendien dat hij na de verdrijving van de Fransen in 1814 bleef wonen in Friesland en een winkelier werd. Zonder nu nog meer te vertellen over deze kleine geschiedenis, verwijzen we u door naar het online blad van Sneuper, waar u vanaf pagina 23 de wetenswaardigheden kunt lezen: Etienne Barbois, een Fransman die Fries werd.

Wat het verhaal nog verder bijzonder maakt, is dat Babois' vrouw en marketentster Jacoba Bakker nog een relaas heeft achtergelaten over de terugtocht uit Rusland en hun vele problemen, welke hier is te lezen via de website Friezen in dienst van Napoleon: Reisverhaal.

Dit maakt de grote militaire geschiedenis weer eens tot een klein en persoonlijk verhaal.

Voor het vervoer van troepen uit Nederland naar de kolonie Nederlands-Indië werden enorm veel schepen ingezet, voor de strijd tegen de onafhankelijkheid. Onder die schepen waren vele net vrij gekomen passagiersschepen die nog gedurende de Tweede Wereldoorlog door de Geallieerden voor vergelijkbare taken waren ingezet, als ook Liberty schepen. 

Welke schepen voeren allemaal op Indië voor dit grote logistieke project van de krijgsmacht? Dat is allemaal te bekijken op de website Troepentransportschip.

Een voorbeeld van één van de Liberty schepen is via de volgende weblink te vinden: Impressie van het troepentransportschip de Waterman. En op onze pagina Recent Onderzoek is vandaag een uitgebreide studie beschikbaar gemaakt over dit onderwerp van het troepenvervoer van en naar Indonesië in de periode 1945-1951.

Mars et Historia houdt op 25 november a.s. haar jaarbijeenkomst voor leden, met een bezoek o.a. aan het Museumpark Logistieke Dienst.

Kort na de Tweede Wereldoorlog gedurende de opbouw van een nieuwe krijgsmacht voor Nederland, vormde de al te bekende Sherman tank als één van de eersten de ruggengraat van de cavalerie.

Wie van alles wil weten over de inzet in de Nederlandse krijgsmacht kan terecht op de website Shermans in Holland.

Sherman-tank, M4A1E8 met 76 mm kanon (© NIMH-Beeldbank)

 

Tijdens de jaarlijkse ledenvergadering van onze vereniging Mars et Historia aankomende 25 november, kunnen de leden ook een bezoek brengen aan onder andere de historische collectie van het Regiment Technische Troepen.

Wie alvast wil weten wat er allemaal te bekijken valt, kan op de website van de Stichting Historische Collectie Regiment Technische Troepen terecht: Rondgang door het museum.

De documentairefilm "Holland Neutraal" over het Nederlandse leger en vloot was in 1917 bedoeld om aan alle buitenlandse mogendheden te laten zien, dat er niet getwijfeld diende te worden aan de neutraliteit van ons land gedurende de Eerste Wereldoorlog. Bovendien konden de bioscoopbezoekers in eigen land zien hoe paraat onze eigen strijdkrachten waren.

Ook tegenwoordig is de film vanuit militair-historisch perspectief nog zeker van belang, en wie de filmbeelden terug wil zien moet zeker de moeite nemen om de aflevering te bekijken van het TV-programma Andere Tijden: HOLLAND NEUTRAAL: De film die ons door de oorlog heen moest helpen. Boodschap: laat ons met rust!

In onze rubriek Recent Onderzoek op deze website hebben we nog twee bijzondere studies geplaatst, waarvan één met een nadere beschouwing over de film, en de andere over Nederlandse gesneuvelden tijdens de Eerste Wereldoorlog (ook aan de oorlogsfronten!).