infanterie.jpg

Al kort na het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog verschenen er Duitse luchtschepen over het zuiden van Nederland die op weg waren naar Frankrijk. Later gedurende de oorlog werd ook meermaals, ondanks herhaalde protesten van Nederland, het luchtruim geschonden door Zeppelins die onderweg waren naar Engeland om daar steden te bombarderen. In andere gevallen kwamen ze vaak door pech en andere zaken van die missies terug over delen van het neutrale land, zoals bij Ameland waar in 1916 soldaten de L19 succesvol beschoten (lees hierover in een eerder bericht op deze website). Meer dan het beschieten met geweren van soldaten of het inzetten van kanonnen (voor luchtafweer) kon Nederland er niet tegenover zetten. De beschikbare vliegtuigen waren nog niet afdoende bewapend en verder kon men de Zeppelins alleen volgen door het radioverkeer uit te peilen.

Op zijn website heeft dhr. Landewers twee bijzonder gedetailleerde artikelen geschreven in 2010 over deze luchtruimschendingen, die zeer de moeite waard zijn om te lezen.

Zaterdag 21 november aanstaande organiseert René Ros een online lezing. Gebruik volgende link voor meer info en installeren van de videoverbinding: lezing 21 november.

Hier volgt informatie van de website: "Je hebt vast wel eens gehoord over de Stelling van Amsterdam, dat een van de UNESCO Werelderfgoed-monumenten van ons land is. Neem deel aan onze online-lezing als je meer wilt weten over de 46 forten en batterijen rond de hoofdstad. Misschien was een van je voorvaders wel een van de 12.500 militairen die er in de Eerste Wereldoorlog hielpen om ons land buiten een oorlog te houden?"

"In een multimediale presentatie maakt René Ros de vrijwel onzichtbare Stelling van Amsterdam zichtbaar. Hij voert sinds 1998 als vrijetijds-historicus archief- en veldonderzoek uit naar het militair erfgoed in de regio Amsterdam.

Om aan de lezing deel te namen moet je vooraf de GoToMeeting software installeren, via onderstaande link, of gebruik je de Google Chrome webbrowser. Neem, vanaf 15.15 uur, deel aan de lezing met de andere link. De lezing begint om 15.30 en eindigt ongeveer om 17.00, met een korte pauze. Aanmelden is niet nodig. Er zijn geen kosten verbonden aan deelname aan de lezing, maar een donatie t.b.v. de kosten wordt op prijs gesteld. Consumpties moet je zelf verzorgen en zijn voor eigen rekening..."

Voor meer informatie over lezingen ga je naar de volgende pagina van het Documentatiecentrum Stelling van Amsterdam: lezingen.

 

Het Kenniscentrum Waterlinies heeft in november 2020 een prijs opgezet voor studenten om een scriptie te schrijven vanuit militair historisch oogpunt en die betrekking heeft op de Hollandse waterlinies.

Mars et Historia werkt samen met het kenniscentrum om de winnende scriptie in bewerkte artikelvorm door de schrijver te publiceren in het kwartaalblad Mars et Historia.

De bijgaande prijs bij publicatie in het tijdschrift bedraagt € 250,-

Voor meer informatie over de voorbeelden van onderzoeksvragen, inlevertermijnen voor de scriptie en het artikel kun je hier terecht: Scriptieprijs Kenniscentrum Waterlinies.

 

Wederom bieden we schitterende gerestaureerde en ingekleurde filmbeelden aan van Rick's Youtube-kanaal met iets meer dan 8 minuten aan historische beelden aan boord van de onderzeeboot K XIV op patrouille in 1938 in de wateren van Nederlands-Indië: t Sal Waerachtig Wel Gaan, Acte 3.

Terwijl het vliegtuig rond 1910 zich zodanig ontwikkelde dat er binnen het Nederlandse leger serieus naar gekeken werd om dit nieuwe fenomeen op te nemen, was de keuze echter nog niet meteen duidelijk. Luchtschepen hadden namelijk ook een enorm potentieel in diezelfde periode, voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog.

Over het verkennen van de mogelijkheden van het luchtschip schreef dhr. Arno Landewers een boeiend artikel op zijn website Luchtvaart(historie) en ruimtevaart. Het artikel waar we hiernaar verwijzen is getiteld De eerste vluchten per luchtschip boven Nederland.